--- a/DU/1994/537 Dz.U. 2014 poz. 496 (2014-05-18)
+++ b/DU/1994/537 Dz.U. 2014 poz. 1373 (2014-10-10)
@@ -1,30 +1,32 @@
+Uznając, że przymusowe zatrudnianie żołnierzy zastępczej służby wojskowej w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach wydobywania rud uranu i batalionach budowlanych stanowiło szczególny rodzaj represji z przyczyn politycznych, uchwala się, co następuje:
Art. 1 ust. 1 | Żołnierzom:
Art. 1 ust. 1 pkt 1 | zastępczej służby wojskowej, którzy w latach 1949-1959 byli przymusowo zatrudniani w kopalniach węgla, kamieniołomach oraz w zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych,
-Art. 1 ust. 1 pkt 2 | z poboru w 1949 r., którzy byli wcieleni do ponadkontyngentowych brygad „Służby Polsce” i przymusowo zatrudniani w kopalniach węgla i kamieniołomach
+Art. 1 ust. 1 pkt 2 | z poboru w 1949 r., którzy byli wcieleni do ponadkontyngentowych brygad „Służby Polsce” i przymusowo zatrudniani w kopalniach węgla i kamieniołomach,
+Art. 1 ust. 1 pkt 3 | przymusowo zatrudnianym w batalionach budowlanych w latach 1949-1959
Art. 1 ust. 1 | - przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, świadczenie pieniężne.
Art. 1 ust. 2 | Świadczenie pieniężne i uprawnienia przewidziane ustawą nie przysługują żołnierzom Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Wojsk Ochrony Pogranicza odkomenderowanym w 1956 r. do kopalń węgla bez selekcjonowania politycznego określonego kategorią zastępczej służby wojskowej oraz żołnierzom, którzy w ramach werbunku ochotniczego zawarli umowę o pracę w górnictwie węglowym.
-Art. 1 ust. 3 | (skreślony).
+Art. 1 ust. 3 | (uchylony).
Art. 1 ust. 4 | Osobie uprawnionej jednocześnie do świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ust. 1, do dodatku kombatanckiego lub świadczenia przysługującego w wysokości tego dodatku określonych w przepisach o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, do dodatku określonego w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, a także do dodatku za tajne nauczanie przysługującego na podstawie odrębnych przepisów bądź do świadczenia pieniężnego określonego w przepisach o osobach deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR przysługuje tylko jedno z tych świadczeń lub jeden z tych dodatków - wyższy lub wybrany przez zainteresowanego.
Art. 2 ust. 1 | Świadczenie przysługujące w wysokości ustalonej w wyniku podwyższenia wskaźnikiem waloryzacji emerytur i rent od dnia 1 czerwca 2001 r., z uwzględnieniem waloryzacji przypadających w okresie od dnia 1 czerwca 2002 r. do dnia 31 maja 2005 r., za każdy pełny miesiąc trwania pracy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nie więcej jednak łącznie niż za 20 miesięcy, od dnia 1 czerwca 2005 r. wynosi kwotę:
-Art. 2 ust. 1 pkt 1 | za 1 miesiąc - 7,23 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 2 | za 2 miesiące - 14,41 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 3 | za 3 miesiące - 21,66 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 4 | za 4 miesiące - 28,83 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 5 | za 5 miesięcy - 36,08 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 6 | za 6 miesięcy - 43,24 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 7 | za 7 miesięcy - 50,49 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 8 | za 8 miesięcy - 57,71 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 9 | za 9 miesięcy - 64,94 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 10 | za 10 miesięcy - 72,13 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 11 | za 11 miesięcy - 79,30 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 12 | za 12 miesięcy - 86,58 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 13 | za 13 miesięcy - 93,77 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 14 | za 14 miesięcy - 100,99 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 15 | za 15 miesięcy - 108,19 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 16 | za 16 miesięcy - 115,39 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 17 | za 17 miesięcy - 122,65 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 18 | za 18 miesięcy - 129,82 zł,
-Art. 2 ust. 1 pkt 19 | za 19 miesięcy - 137,06 zł,
+Art. 2 ust. 1 pkt 1 | za 1 miesiąc - 7,23 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 2 | za 2 miesiące - 14,41 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 3 | za 3 miesiące - 21,66 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 4 | za 4 miesiące - 28,83 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 5 | za 5 miesięcy - 36,08 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 6 | za 6 miesięcy - 43,24 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 7 | za 7 miesięcy - 50,49 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 8 | za 8 miesięcy - 57,71 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 9 | za 9 miesięcy - 64,94 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 10 | za 10 miesięcy - 72,13 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 11 | za 11 miesięcy - 79,30 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 12 | za 12 miesięcy - 86,58 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 13 | za 13 miesięcy - 93,77 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 14 | za 14 miesięcy - 100,99 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 15 | za 15 miesięcy - 108,19 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 16 | za 16 miesięcy - 115,39 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 17 | za 17 miesięcy - 122,65 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 18 | za 18 miesięcy - 129,82 zł;
+Art. 2 ust. 1 pkt 19 | za 19 miesięcy - 137,06 zł;
Art. 2 ust. 1 pkt 20 | za 20 miesięcy - 144,25 zł.
Art. 2 ust. 2 | Kwota świadczenia pieniężnego ulega podwyższeniu przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji emerytur i rent od miesiąca, w którym jest przeprowadzana waloryzacja, z uwzględnieniem ust. 4.
Art. 2 ust. 3 | Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ogłasza w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” co najmniej na 12 dni roboczych przed najbliższym terminem waloryzacji należną od tego terminu kwotę świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ust. 1.
@@ -34,22 +36,22 @@
Art. 2a ust. 3 | W razie zbiegu prawa do ryczałtu energetycznego, o którym mowa w ust. 1 lub 2, z innych tytułów przysługuje jeden ryczałt energetyczny.
Art. 2a ust. 4 | W 2002 r. ryczałt energetyczny za korzystanie z energii elektrycznej, gazowej i cieplnej na cele domowe wynosi 88,23 zł.
Art. 3 ust. 1 | Świadczenie pieniężne oraz ryczałt energetyczny przyznaje i wypłaca właściwy organ emerytalno-rentowy na wniosek osoby uprawnionej złożony w tym organie wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1:
-Art. 3 ust. 1 pkt 1 | osobie pobierającej emeryturę lub rentę - wraz z tą emeryturą lub rentą,
+Art. 3 ust. 1 pkt 1 | osobie pobierającej emeryturę lub rentę - wraz z tą emeryturą lub rentą;
Art. 3 ust. 1 pkt 2 | osobie mającej ustalone prawo do emerytury lub renty, której wypłata została zawieszona - kwartalnie, w trzecim miesiącu kwartału.
Art. 3 ust. 2 | Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organy emerytalno-rentowe właściwe do przyznawania świadczenia pieniężnego oraz ryczałtu energetycznego, a także zasady i tryb wypłacania tych świadczeń osobom:
-Art. 3 ust. 2 pkt 1 | niemającym ustalonego prawa do emerytury lub renty,
+Art. 3 ust. 2 pkt 1 | niemającym ustalonego prawa do emerytury lub renty;
Art. 3 ust. 2 pkt 2 | pobierającym świadczenie o charakterze rentowym z instytucji zagranicznych.
Art. 4 | Świadczenie pieniężne, ryczałt energetyczny i jednorazowe odszkodowanie oraz koszty ich obsługi finansowane są ze środków budżetu państwa.
Art. 5 ust. 1 | Świadczenie pieniężne oraz ryczałt energetyczny są przyznawane na podstawie zaświadczenia organu wojskowego potwierdzającego rodzaj i okres wykonywania przymusowego zatrudnienia w ramach zastępczej służby wojskowej, o której mowa w art. 1 ust. 1.
-Art. 5 ust. 1a | Wydanie zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, powinno być poprzedzone zasięgnięciem przez organ wojskowy opinii właściwego stowarzyszenia zrzeszającego byłych żołnierzy górników. Opinia sporządzana jest nieodpłatnie.
+Art. 5 ust. 1a | Wydanie zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, powinno być poprzedzone zasięgnięciem przez organ wojskowy opinii właściwego stowarzyszenia zrzeszającego byłych żołnierzy górników bądź stowarzyszenia zrzeszającego byłych żołnierzy batalionów budowlanych. Opinia sporządzana jest nieodpłatnie.
Art. 5 ust. 2 | Minister Obrony Narodowej określa, w drodze rozporządzenia, organy wojskowe właściwe do wydawania zaświadczeń, o których mowa w ust. 1, oraz tryb postępowania przed tymi organami.
Art. 5a ust. 1 | Żołnierzom, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1, przymusowo zatrudnianym w zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych jednorazowo przysługuje odszkodowanie w wysokości:
-Art. 5a ust. 1 pkt 1 | 22 200 zł - jeżeli u poszkodowanego orzeczono na stałe inwalidztwo I grupy lub całkowitą niezdolność do pracy oraz do samodzielnej egzystencji,
-Art. 5a ust. 1 pkt 2 | 15 850 zł - jeżeli u poszkodowanego orzeczono na stałe inwalidztwo II grupy lub całkowitą niezdolność do pracy,
-Art. 5a ust. 1 pkt 3 | 9 510 zł - dla pozostałych poszkodowanych.
+Art. 5a ust. 1 pkt 1 | 22 200 zł - jeżeli u poszkodowanego orzeczono na stałe inwalidztwo I grupy lub całkowitą niezdolność do pracy oraz do samodzielnej egzystencji;
+Art. 5a ust. 1 pkt 2 | 15 850 zł - jeżeli u poszkodowanego orzeczono na stałe inwalidztwo II grupy lub całkowitą niezdolność do pracy;
+Art. 5a ust. 1 pkt 3 | 9510 zł - dla pozostałych poszkodowanych.
Art. 5a ust. 2 | Podstawę do wypłaty odszkodowania stanowi zaświadczenie organu wojskowego, o którym mowa w art. 5 ust. 1.
Art. 5a ust. 3 | Przyznanie i jednorazową wypłatę odszkodowania realizuje na wniosek poszkodowanego Biuro Roszczeń Byłych Pracowników Zakładów Produkcji Rud Uranu Państwowej Agencji Atomistyki w Kowarach.
-Art. 6 | Wiek emerytalny osób wymienionych w art. 1 ust. 1, przysługujący im na podstawie odrębnych przepisów, ulega skróceniu o okres przymusowego zatrudnienia w kopalniach węgla, kamieniołomach i zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych.
+Art. 6 | Wiek emerytalny osób wymienionych w art. 1 ust. 1, przysługujący im na podstawie odrębnych przepisów, ulega skróceniu o okres przymusowego zatrudnienia w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych i batalionach budowlanych.
Art. 7 ust. 1 | Osobom, które zostały zaliczone do jednej z grup inwalidów wskutek inwalidztwa pozostającego w związku z zatrudnieniem, o którym mowa w art. 1 ust. 1, przysługują świadczenia pieniężne i inne uprawnienia przewidziane w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin.
Art. 7 ust. 2 | Za inwalidztwo pozostające w związku z zatrudnieniem, o którym mowa w art. 1 ust. 1, uważa się inwalidztwo będące następstwem zranień, kontuzji bądź innych obrażeń lub chorób powstałych w związku z tym zatrudnieniem.
Art. 7 ust. 3 | Związek zranień, kontuzji bądź innych obrażeń lub chorób z zatrudnieniem w miejscach, o których mowa w art. 1 ust. 1, ustala wojskowa komisja lekarska.