--- a/DU/1994/537 Dz.U. 2014 poz. 496 (2014-05-18) +++ b/DU/1994/537 Dz.U. 2014 poz. 1373 (2014-10-10) @@ -1,30 +1,32 @@ +Uznając, że przymusowe zatrudnianie żołnierzy zastępczej służby wojskowej w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach wydobywania rud uranu i batalionach budowlanych stanowiło szczególny rodzaj represji z przyczyn politycznych, uchwala się, co następuje: Art. 1 ust. 1 | Żołnierzom: Art. 1 ust. 1 pkt 1 | zastępczej służby wojskowej, którzy w latach 1949-1959 byli przymusowo zatrudniani w kopalniach węgla, kamieniołomach oraz w zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych, -Art. 1 ust. 1 pkt 2 | z poboru w 1949 r., którzy byli wcieleni do ponadkontyngentowych brygad „Służby Polsce” i przymusowo zatrudniani w kopalniach węgla i kamieniołomach +Art. 1 ust. 1 pkt 2 | z poboru w 1949 r., którzy byli wcieleni do ponadkontyngentowych brygad „Służby Polsce” i przymusowo zatrudniani w kopalniach węgla i kamieniołomach, +Art. 1 ust. 1 pkt 3 | przymusowo zatrudnianym w batalionach budowlanych w latach 1949-1959 Art. 1 ust. 1 | - przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, świadczenie pieniężne. Art. 1 ust. 2 | Świadczenie pieniężne i uprawnienia przewidziane ustawą nie przysługują żołnierzom Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Wojsk Ochrony Pogranicza odkomenderowanym w 1956 r. do kopalń węgla bez selekcjonowania politycznego określonego kategorią zastępczej służby wojskowej oraz żołnierzom, którzy w ramach werbunku ochotniczego zawarli umowę o pracę w górnictwie węglowym. -Art. 1 ust. 3 | (skreślony). +Art. 1 ust. 3 | (uchylony). Art. 1 ust. 4 | Osobie uprawnionej jednocześnie do świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ust. 1, do dodatku kombatanckiego lub świadczenia przysługującego w wysokości tego dodatku określonych w przepisach o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, do dodatku określonego w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, a także do dodatku za tajne nauczanie przysługującego na podstawie odrębnych przepisów bądź do świadczenia pieniężnego określonego w przepisach o osobach deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR przysługuje tylko jedno z tych świadczeń lub jeden z tych dodatków - wyższy lub wybrany przez zainteresowanego. Art. 2 ust. 1 | Świadczenie przysługujące w wysokości ustalonej w wyniku podwyższenia wskaźnikiem waloryzacji emerytur i rent od dnia 1 czerwca 2001 r., z uwzględnieniem waloryzacji przypadających w okresie od dnia 1 czerwca 2002 r. do dnia 31 maja 2005 r., za każdy pełny miesiąc trwania pracy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nie więcej jednak łącznie niż za 20 miesięcy, od dnia 1 czerwca 2005 r. wynosi kwotę: -Art. 2 ust. 1 pkt 1 | za 1 miesiąc - 7,23 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 2 | za 2 miesiące - 14,41 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 3 | za 3 miesiące - 21,66 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 4 | za 4 miesiące - 28,83 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 5 | za 5 miesięcy - 36,08 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 6 | za 6 miesięcy - 43,24 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 7 | za 7 miesięcy - 50,49 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 8 | za 8 miesięcy - 57,71 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 9 | za 9 miesięcy - 64,94 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 10 | za 10 miesięcy - 72,13 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 11 | za 11 miesięcy - 79,30 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 12 | za 12 miesięcy - 86,58 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 13 | za 13 miesięcy - 93,77 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 14 | za 14 miesięcy - 100,99 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 15 | za 15 miesięcy - 108,19 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 16 | za 16 miesięcy - 115,39 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 17 | za 17 miesięcy - 122,65 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 18 | za 18 miesięcy - 129,82 zł, -Art. 2 ust. 1 pkt 19 | za 19 miesięcy - 137,06 zł, +Art. 2 ust. 1 pkt 1 | za 1 miesiąc - 7,23 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 2 | za 2 miesiące - 14,41 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 3 | za 3 miesiące - 21,66 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 4 | za 4 miesiące - 28,83 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 5 | za 5 miesięcy - 36,08 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 6 | za 6 miesięcy - 43,24 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 7 | za 7 miesięcy - 50,49 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 8 | za 8 miesięcy - 57,71 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 9 | za 9 miesięcy - 64,94 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 10 | za 10 miesięcy - 72,13 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 11 | za 11 miesięcy - 79,30 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 12 | za 12 miesięcy - 86,58 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 13 | za 13 miesięcy - 93,77 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 14 | za 14 miesięcy - 100,99 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 15 | za 15 miesięcy - 108,19 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 16 | za 16 miesięcy - 115,39 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 17 | za 17 miesięcy - 122,65 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 18 | za 18 miesięcy - 129,82 zł; +Art. 2 ust. 1 pkt 19 | za 19 miesięcy - 137,06 zł; Art. 2 ust. 1 pkt 20 | za 20 miesięcy - 144,25 zł. Art. 2 ust. 2 | Kwota świadczenia pieniężnego ulega podwyższeniu przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji emerytur i rent od miesiąca, w którym jest przeprowadzana waloryzacja, z uwzględnieniem ust. 4. Art. 2 ust. 3 | Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ogłasza w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” co najmniej na 12 dni roboczych przed najbliższym terminem waloryzacji należną od tego terminu kwotę świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ust. 1. @@ -34,22 +36,22 @@ Art. 2a ust. 3 | W razie zbiegu prawa do ryczałtu energetycznego, o którym mowa w ust. 1 lub 2, z innych tytułów przysługuje jeden ryczałt energetyczny. Art. 2a ust. 4 | W 2002 r. ryczałt energetyczny za korzystanie z energii elektrycznej, gazowej i cieplnej na cele domowe wynosi 88,23 zł. Art. 3 ust. 1 | Świadczenie pieniężne oraz ryczałt energetyczny przyznaje i wypłaca właściwy organ emerytalno-rentowy na wniosek osoby uprawnionej złożony w tym organie wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1: -Art. 3 ust. 1 pkt 1 | osobie pobierającej emeryturę lub rentę - wraz z tą emeryturą lub rentą, +Art. 3 ust. 1 pkt 1 | osobie pobierającej emeryturę lub rentę - wraz z tą emeryturą lub rentą; Art. 3 ust. 1 pkt 2 | osobie mającej ustalone prawo do emerytury lub renty, której wypłata została zawieszona - kwartalnie, w trzecim miesiącu kwartału. Art. 3 ust. 2 | Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organy emerytalno-rentowe właściwe do przyznawania świadczenia pieniężnego oraz ryczałtu energetycznego, a także zasady i tryb wypłacania tych świadczeń osobom: -Art. 3 ust. 2 pkt 1 | niemającym ustalonego prawa do emerytury lub renty, +Art. 3 ust. 2 pkt 1 | niemającym ustalonego prawa do emerytury lub renty; Art. 3 ust. 2 pkt 2 | pobierającym świadczenie o charakterze rentowym z instytucji zagranicznych. Art. 4 | Świadczenie pieniężne, ryczałt energetyczny i jednorazowe odszkodowanie oraz koszty ich obsługi finansowane są ze środków budżetu państwa. Art. 5 ust. 1 | Świadczenie pieniężne oraz ryczałt energetyczny są przyznawane na podstawie zaświadczenia organu wojskowego potwierdzającego rodzaj i okres wykonywania przymusowego zatrudnienia w ramach zastępczej służby wojskowej, o której mowa w art. 1 ust. 1. -Art. 5 ust. 1a | Wydanie zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, powinno być poprzedzone zasięgnięciem przez organ wojskowy opinii właściwego stowarzyszenia zrzeszającego byłych żołnierzy górników. Opinia sporządzana jest nieodpłatnie. +Art. 5 ust. 1a | Wydanie zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, powinno być poprzedzone zasięgnięciem przez organ wojskowy opinii właściwego stowarzyszenia zrzeszającego byłych żołnierzy górników bądź stowarzyszenia zrzeszającego byłych żołnierzy batalionów budowlanych. Opinia sporządzana jest nieodpłatnie. Art. 5 ust. 2 | Minister Obrony Narodowej określa, w drodze rozporządzenia, organy wojskowe właściwe do wydawania zaświadczeń, o których mowa w ust. 1, oraz tryb postępowania przed tymi organami. Art. 5a ust. 1 | Żołnierzom, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1, przymusowo zatrudnianym w zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych jednorazowo przysługuje odszkodowanie w wysokości: -Art. 5a ust. 1 pkt 1 | 22 200 zł - jeżeli u poszkodowanego orzeczono na stałe inwalidztwo I grupy lub całkowitą niezdolność do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, -Art. 5a ust. 1 pkt 2 | 15 850 zł - jeżeli u poszkodowanego orzeczono na stałe inwalidztwo II grupy lub całkowitą niezdolność do pracy, -Art. 5a ust. 1 pkt 3 | 9 510 zł - dla pozostałych poszkodowanych. +Art. 5a ust. 1 pkt 1 | 22 200 zł - jeżeli u poszkodowanego orzeczono na stałe inwalidztwo I grupy lub całkowitą niezdolność do pracy oraz do samodzielnej egzystencji; +Art. 5a ust. 1 pkt 2 | 15 850 zł - jeżeli u poszkodowanego orzeczono na stałe inwalidztwo II grupy lub całkowitą niezdolność do pracy; +Art. 5a ust. 1 pkt 3 | 9510 zł - dla pozostałych poszkodowanych. Art. 5a ust. 2 | Podstawę do wypłaty odszkodowania stanowi zaświadczenie organu wojskowego, o którym mowa w art. 5 ust. 1. Art. 5a ust. 3 | Przyznanie i jednorazową wypłatę odszkodowania realizuje na wniosek poszkodowanego Biuro Roszczeń Byłych Pracowników Zakładów Produkcji Rud Uranu Państwowej Agencji Atomistyki w Kowarach. -Art. 6 | Wiek emerytalny osób wymienionych w art. 1 ust. 1, przysługujący im na podstawie odrębnych przepisów, ulega skróceniu o okres przymusowego zatrudnienia w kopalniach węgla, kamieniołomach i zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych. +Art. 6 | Wiek emerytalny osób wymienionych w art. 1 ust. 1, przysługujący im na podstawie odrębnych przepisów, ulega skróceniu o okres przymusowego zatrudnienia w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych i batalionach budowlanych. Art. 7 ust. 1 | Osobom, które zostały zaliczone do jednej z grup inwalidów wskutek inwalidztwa pozostającego w związku z zatrudnieniem, o którym mowa w art. 1 ust. 1, przysługują świadczenia pieniężne i inne uprawnienia przewidziane w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin. Art. 7 ust. 2 | Za inwalidztwo pozostające w związku z zatrudnieniem, o którym mowa w art. 1 ust. 1, uważa się inwalidztwo będące następstwem zranień, kontuzji bądź innych obrażeń lub chorób powstałych w związku z tym zatrudnieniem. Art. 7 ust. 3 | Związek zranień, kontuzji bądź innych obrażeń lub chorób z zatrudnieniem w miejscach, o których mowa w art. 1 ust. 1, ustala wojskowa komisja lekarska.