--- a/DU/2001/639 Dz.U. 2013 poz. 888 (2014-01-01)
+++ b/DU/2001/639 Dz.U. 2014 poz. 1413 (2014-10-17)
@@ -1,43 +1,44 @@
Art. 1 ust. 1 | Ustawa określa:
Art. 1 ust. 1 pkt 1 | obowiązki przedsiębiorców wprowadzających na terytorium kraju produkty,
Art. 1 ust. 1 pkt 2 | zasady postępowania z odpadami powstałymi z produktów,
-Art. 1 ust. 1 pkt 3 | zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej - w celu zapobiegania powstawaniu odpadów powstałych z produktów, ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz zapewnienia wysokiego poziomu odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów.
+Art. 1 ust. 1 pkt 3 | zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej
+Art. 1 ust. 1 | - w celu zapobiegania powstawaniu odpadów powstałych z produktów, ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz zapewnienia wysokiego poziomu odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów.
Art. 1 ust. 2 | W sprawach dotyczących postępowania z odpadami powstałymi z produktów w zakresie nieuregulowanym ustawą stosuje się przepisy o odpadach.
-Art. 1 ust. 3 | Przepisy ustawy nie naruszają postanowień działu II w tytule I ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.).
+Art. 1 ust. 3 | Przepisy ustawy nie naruszają postanowień działu II w tytule I ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
Art. 2 | Ilekroć w ustawie jest mowa o:
-Art. 2 pkt 1 | (uchylony)
+Art. 2 pkt 1 | (uchylony);
Art. 2 pkt 2 | eksporcie produktów - rozumie się przez to wywóz produktów z terytorium kraju na terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
Art. 2 pkt 3 | imporcie produktów - rozumie się przez to przywóz produktów z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej w celu wprowadzenia na terytorium kraju;
-Art. 2 pkt 3a | (uchylony)
+Art. 2 pkt 3a | (uchylony);
Art. 2 pkt 4 | Narodowym Funduszu - rozumie się przez to Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska;
-Art. 2 pkt 5 | (uchylony)
-Art. 2 pkt 6 | (uchylony)
+Art. 2 pkt 5 | (uchylony);
+Art. 2 pkt 6 | (uchylony);
Art. 2 pkt 7 | odzysku - rozumie się przez to odzysk w rozumieniu przepisów o odpadach;
-Art. 2 pkt 7a | (uchylony)
-Art. 2 pkt 8 | (uchylony)
+Art. 2 pkt 7a | (uchylony);
+Art. 2 pkt 8 | (uchylony);
Art. 2 pkt 9 | opłacie produktowej - rozumie się przez to opłatę obliczaną i wpłacaną w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu;
Art. 2 pkt 9a | posiadaczu odpadów - rozumie się przez to posiadacza odpadów w rozumieniu przepisów o odpadach;
-Art. 2 pkt 9b | przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 i 675), dokonującego importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów, w tym na potrzeby własne, oraz wytwórcę wprowadzającego produkty na terytorium kraju;
+Art. 2 pkt 9b | przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, dokonującego importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów, w tym na potrzeby własne, oraz wytwórcę wprowadzającego produkty na terytorium kraju;
Art. 2 pkt 9c | produktach - rozumie się przez to produkty zaliczone do rodzaju produktów wymienionych w załączniku nr 4a do ustawy, w tym te z nich, które stanowią część składową lub przynależność produktów stanowiących przedmiot importu produktów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów;
Art. 2 pkt 10 | recyklingu - rozumie się przez to recykling w rozumieniu przepisów o odpadach;
Art. 2 pkt 11 | regeneracji olejów odpadowych - rozumie się przez to regenerację w rozumieniu przepisów o odpadach;
Art. 2 pkt 11a | terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
-Art. 2 pkt 11b | (uchylony)
-Art. 2 pkt 11c | (uchylony)
-Art. 2 pkt 11d | (uchylony)
+Art. 2 pkt 11b | (uchylony);
+Art. 2 pkt 11c | (uchylony);
+Art. 2 pkt 11d | (uchylony);
Art. 2 pkt 11e | wewnątrzwspólnotowej dostawie produktów - rozumie się przez to wywóz produktów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
Art. 2 pkt 11f | wewnątrzwspólnotowym nabyciu produktów - rozumie się przez to przywóz produktów z terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu wprowadzenia na terytorium kraju;
-Art. 2 pkt 11g | (uchylony)
+Art. 2 pkt 11g | (uchylony);
Art. 2 pkt 12 | wojewódzkich funduszach - rozumie się przez to wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska;
Art. 2 pkt 12a | wprowadzenie na rynek krajowy - rozumie się przez to wprowadzenie na terytorium kraju;
-Art. 2 pkt 13 | (uchylony)
+Art. 2 pkt 13 | (uchylony).
Art. 3 ust. 1 | Przedsiębiorca jest obowiązany zapewnić odzysk, a w szczególności recykling, odpadów takiego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów wprowadzonych przez niego na terytorium kraju.
Art. 3 ust. 2 | Przedsiębiorca jest obowiązany osiągnąć poziom odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów co najmniej w wysokości określonej w załączniku nr 4a do ustawy.
-Art. 3 ust. 2a | (uchylony)
+Art. 3 ust. 2a | (uchylony).
Art. 3 ust. 2b | Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, wprowadzający na terytorium kraju produkty wymienione w załączniku nr 4a w poz. 2, jest obowiązany osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r. poziom odzysku i recyklingu odpadów powstałych z tego rodzaju produktów co najmniej w wysokości określonej w załączniku nr 4a do ustawy.
Art. 3 ust. 3 | Poziom odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów stanowi wyrażona w procentach wartość ilorazu masy odpadów powstałych z produktów poddanych odpowiednio odzyskowi lub recyklingowi oraz masy produktów wprowadzonych na rynek w poprzednim roku kalendarzowym, a w przypadku przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność w danym roku kalendarzowym - w stosunku do masy produktów wprowadzonych na rynek w tym roku.
-Art. 3 ust. 3a | (uchylony)
-Art. 3 ust. 3b | (uchylony)
+Art. 3 ust. 3a | (uchylony).
+Art. 3 ust. 3b | (uchylony).
Art. 3 ust. 4 | Masę produktów wprowadzanych na rynek ustala się w oparciu o ewidencję prowadzoną zgodnie z art. 11.
Art. 3 ust. 5 | Wprowadzenie na rynek krajowy produktów następuje, z zastrzeżeniem ust. 6 i 6a, w dniu ich wydania z magazynu w celu ostatecznego wprowadzenia na terytorium kraju.
Art. 3 ust. 6 | W przypadku importu produktów uważa się, że przedsiębiorca wprowadza na terytorium kraju produkty w dniu ich dopuszczenia do obrotu na terytorium Unii Europejskiej.
@@ -46,12 +47,11 @@
Art. 3 ust. 8 | Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, roczne poziomy odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów wymienionych w poz. 2 w załączniku nr 4a do ustawy, w poszczególnych latach do końca 2020 r., kierując się:
Art. 3 ust. 8 pkt 1 | potrzebą stopniowego tworzenia krajowego systemu odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów oraz zwiększania jego efektywności;
Art. 3 ust. 8 pkt 2 | działaniem na rzecz konkurencyjności polskiej gospodarki.
-Art. 3 ust. 6a | W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów lub produktów w opakowaniach uważa się, że przedsiębiorca wprowadza na terytorium kraju produkty lub produkty w opakowaniach w dacie wystawienia faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów lub produktów w opakowaniu.
-Art. 3 ust. 9 | Przy obliczaniu osiągniętych poziomów odzysku przez danego przedsiębiorcę do masy odpadów opakowaniowych i poużytkowych poddanych odzyskowi dodaje się:
+Art. 3 ust. 9 | Przy obliczaniu osiągniętych poziomów odzysku przez danego przedsiębiorcę do masy odpadów powstałych z produktów poddanych odzyskowi dodaje się:
Art. 3 ust. 9 pkt 1 | (uchylony);
Art. 3 ust. 9 pkt 2 | masę opon zebranych i zregenerowanych (bieżnikowanych) na terytorium kraju;
-Art. 3 ust. 9 pkt 3 | masę olejów bazowych pochodzących z regeneracji zebranych na terytorium kraju olejów odpadowych, zużytych do wytworzenia wprowadzonych na terytorium kraju olejów smarowych, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych W ust. 12 i 13.
-Art. 3 ust. 9a | Przy obliczaniu osiągniętych poziomów odzysku dla odpadów opakowaniowych i poużytkowych do odzysku zalicza się procesy R1-R9 i R13 wymienione w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21).
+Art. 3 ust. 9 pkt 3 | masę olejów bazowych pochodzących z regeneracji zebranych na terytorium kraju olejów odpadowych, zużytych do wytworzenia wprowadzonych na terytorium kraju olejów smarowych, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w ust. 12 i 13.
+Art. 3 ust. 9a | Przy obliczaniu osiągniętych poziomów odzysku dla odpadów opakowaniowych i poużytkowych do odzysku zalicza się procesy R1-R9 i R13 wymienione w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Art. 3 ust. 9b | Przy obliczaniu osiągniętych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych do recyklingu zalicza się procesy R2-R9 wymienione w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Art. 3 ust. 10 | Przy obliczaniu osiągniętych poziomów recyklingu przez danego przedsiębiorcę do masy olejów odpadowych poddanych recyklingowi dodaje się masę olejów bazowych pochodzących z regeneracji zebranych na terytorium kraju olejów odpadowych, zużytych do wytworzenia wprowadzonych na terytorium kraju olejów smarowych, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w ust. 12 i 13.
Art. 3 ust. 11 | Przy obliczaniu poziomu odzysku i recyklingu nie uwzględnia się produktów, które są częściami składowymi lub przynależnościami towarów wyeksportowanych lub wywiezionych z terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy.
@@ -66,16 +66,16 @@
Art. 3 ust. 13 pkt 1 | potrzebę bezpiecznego dla środowiska wykorzystania olejów odpadowych;
Art. 3 ust. 13 pkt 2 | wymagane instalacje służące regeneracji olejów odpadowych;
Art. 3 ust. 13 pkt 3 | spełnienie wymagań wynikających z przepisów o odpadach.
-Art. 3a | (uchylony)
+Art. 3a | (uchylony).
Art. 4 ust. 1 | Obowiązek, o którym mowa w art. 3 ust. 1, może być realizowany przez przedsiębiorcę:
Art. 4 ust. 1 pkt 1 | samodzielnie albo
Art. 4 ust. 1 pkt 2 | za pośrednictwem organizacji odzysku, zwanej dalej „organizacją”.
-Art. 4 ust. 1a | (uchylony)
-Art. 4 ust. 1b | (uchylony)
+Art. 4 ust. 1a | (uchylony).
+Art. 4 ust. 1b | (uchylony).
Art. 4 ust. 2 | Organizacja przejmuje od przedsiębiorcy obciążające go obowiązki na podstawie umowy.
Art. 4 ust. 3 | Przedsiębiorca lub organizacja może zlecić wykonanie poszczególnych czynności związanych z odzyskiem i recyklingiem posiadaczowi odpadów spełniającemu wymagania określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Art. 4 ust. 4 | W przypadku otwarcia likwidacji albo ogłoszenia upadłości organizacji odzysku, przejęty przez nią obowiązek ponownie staje się, z dniem otwarcia likwidacji albo ogłoszenia upadłości, obowiązkiem wprowadzającego produkty, od którego został on przejęty, w odniesieniu do masy produktów wprowadzonych przez niego do obrotu od dnia 1 stycznia roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie likwidacji lub ogłoszenie upadłości organizacji odzysku.
-Art. 4 ust. 5 | (uchylony)
+Art. 4 ust. 5 | (uchylony).
Art. 5 ust. 1 | Organizacja może prowadzić działalność wyłącznie w formie spółki akcyjnej.
Art. 5 ust. 2 | Przedmiotem działania organizacji może być wyłącznie działalność związana z organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych z odzyskiem, a w szczególności z recyklingiem odpadów, a także edukacja ekologiczna.
Art. 5 ust. 3 | Firma organizacji zawiera oznaczenie „organizacja odzysku”.
@@ -83,7 +83,7 @@
Art. 6 ust. 1 | Kapitał zakładowy organizacji powinien wynosić co najmniej 1 000 000 złotych, a ponadto nie może być zebrany w drodze publicznej subskrypcji, z zastrzeżeniem art. 43.
Art. 6 ust. 2 | Kapitał zakładowy organizacji powinien być pokryty w całości wkładem pieniężnym i wpłacony w całości przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie organizacji.
Art. 6 ust. 3 | Kapitał zakładowy organizacji nie może pochodzić z pożyczki lub kredytu ani być obciążony w jakikolwiek sposób.
-Art. 6 ust. 4 | Organizacja ma obowiązek utrzymywania kapitałów własnych w wysokości co najmniej potowy minimalnego kapitału zakładowego określonego w ust. 1.
+Art. 6 ust. 4 | Organizacja ma obowiązek utrzymywania kapitałów własnych w wysokości co najmniej połowy minimalnego kapitału zakładowego określonego w ust. 1.
Art. 6 ust. 4a | Organizacja odzysku jest obowiązana, w terminie do dnia 15 marca każdego roku, przedstawić marszałkowi województwa właściwemu ze względu na siedzibę tej organizacji, zaświadczenie wydane przez bank prowadzący rachunek bankowy tej organizacji stwierdzające, że w ciągu całego poprzedniego roku kalendarzowego utrzymywała na odrębnym rachunku bankowym kapitał własny w wysokości co najmniej połowy minimalnego kapitału zakładowego, o którym mowa w ust. 1.
Art. 6 ust. 5 | Akcje organizacji mogą być wyłącznie akcjami imiennymi i nie mogą być zamienione na akcje na okaziciela.
Art. 6 ust. 6 | Organizacja nie może wydawać akcji o szczególnych uprawnieniach.
@@ -98,34 +98,39 @@
Art. 11 ust. 1 pkt 2 | wykazie przedsiębiorców, w imieniu których działa organizacja oraz masie wprowadzonych na rynek krajowy przez przedsiębiorców produktów, z podziałem na poszczególne ich rodzaje - w przypadku organizacji.
Art. 11 ust. 2 | Informacje o:
Art. 11 ust. 2 pkt 1 | masie poddanych odzyskowi i recyklingowi odpadów powstałych z produktów, z podziałem na poszczególne ich rodzaje - w przypadku przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1,
-Art. 11 ust. 2 pkt 2 | masie poddanych odzyskowi i recyklingowi odpadów powstałych z produktów, z podziałem na poszczególne ich rodzaje - w przypadku organizacji - są ustalane na podstawie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling.
+Art. 11 ust. 2 pkt 2 | masie poddanych odzyskowi i recyklingowi odpadów powstałych z produktów, z podziałem na poszczególne ich rodzaje - w przypadku organizacji
+Art. 11 ust. 2 | - są ustalane na podstawie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling.
Art. 11 ust. 3 | Masę odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi ustala się na podstawie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling, które prowadzący odzysk lub recykling jest obowiązany wydać na wniosek przedsiębiorcy lub organizacji, przekazujących odpady do odzysku lub recyklingu, w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku.
Art. 11 ust. 4 | Prowadzący odzysk lub recykling sporządza dokumenty potwierdzające odrębnie odzysk i odrębnie recykling w trzech egzemplarzach, przy czym jeden egzemplarz jest przeznaczony dla przekazującego odpad do odzysku i recyklingu, drugi egzemplarz dla przyjmującego odpad do odzysku i recyklingu, natomiast trzeci egzemplarz dla wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.
Art. 11 ust. 5 | W przypadku gdy przedsiębiorca lub organizacja korzysta z usług innego posiadacza odpadów w przekazaniu odpadów do odzysku i recyklingu, wniosek o wydanie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling przedsiębiorca lub organizacja przekazuje temu posiadaczowi odpadów, który w imieniu przedsiębiorcy lub organizacji przedkłada go prowadzącemu odzysk lub recykling.
Art. 11 ust. 6 | Egzemplarze dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling, o których mowa w ust. 3, wystawionych na wniosek przedsiębiorcy lub organizacji przekazujących odpady do odzysku i recyklingu, prowadzący odzysk lub recykling jest obowiązany przekazać do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska właściwego dla swojej siedziby lub miejsca zamieszkania, a w przypadku braku siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, w terminie 30 dni od dnia wpływu tego wniosku.
Art. 11 ust. 7 | Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling, o których mowa w ust. 3, oraz szczegółowe zasady wystawiania tych dokumentów, kierując się potrzebą ujednolicenia tych dokumentów oraz zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania obowiązku, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
-Art. 11 ust. 8 | W przypadku eksportu odpadów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów w celu poddania odzyskowi lub recyklingowi, masę lub ilość odpadów ustala się na podstawie dokumentu potwierdzającego ten eksport lub faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotowa dostawę odpadów.
+Art. 11 ust. 8 | W przypadku eksportu odpadów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów w celu poddania odzyskowi lub recyklingowi, masę lub ilość odpadów ustala się na podstawie dokumentu potwierdzającego ten eksport lub faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów.
Art. 11 ust. 8a | W przypadku eksportu odpadów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi przedsiębiorca jest obowiązany przedstawić również oświadczenie, że odzysk lub recykling odbywa się w instalacjach spełniających takie same wymagania jak określone dla instalacji eksploatowanych na terytorium kraju.
Art. 11 ust. 9 | W przypadku gdy przedsiębiorca, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, samodzielnie dokonuje odzysku lub recyklingu odpadów, masę lub ilość odpadów poddanych odzyskowi lub recyklingowi ustala się na podstawie ewidencji odpadów prowadzonej przez tego przedsiębiorcę.
Art. 11 ust. 10 | Przedsiębiorca i organizacja są obowiązani do przechowywania dodatkowej ewidencji, o której mowa w ust. 1, oraz dokumentów, o których mowa w ust. 3, 8 i 9, przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.
-Art. 11a | (uchylony)
+Art. 11a | (uchylony).
Art. 12 ust. 1 | Rozliczenie wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 3, następuje na koniec roku kalendarzowego.
Art. 12 ust. 2 | Przedsiębiorca, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, albo organizacja, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, którzy nie wykonali obowiązku, o którym mowa w art. 3, są obowiązani do wpłacania opłaty produktowej, obliczonej oddzielnie w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu:
Art. 12 ust. 2 pkt 1 | odzysku;
Art. 12 ust. 2 pkt 2 | recyklingu.
Art. 12 ust. 2a | Do ponoszenia opłaty produktowej jest obowiązany również przedsiębiorca, który nie wykonuje obowiązku zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów w sposób określony w art. 4 ust. 1.
Art. 12 ust. 3 | Opłatę produktową oblicza się jako iloczyn stawki opłaty i różnicy między wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku (recyklingu) przeliczonej na wielkość wyrażoną w masie produktów.
-Art. 12 ust. 3a | (uchylony)
+Art. 12 ust. 3a | (uchylony).
+Art. 12 ust. 4 | Opłatę produktową oblicza się oddzielnie dla każdego rodzaju produktu.
+Art. 12 ust. 5 | Nie wnosi się opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla wszystkich produktów nie przekracza 100 zł.
Art. 13 | Podstawę obliczenia opłaty produktowej stanowi masa produktów w kilogramach.
Art. 14 ust. 1 | Maksymalna stawka opłaty produktowej wynosi:
-Art. 14 ust. 1 pkt 1 | dla opakowań wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy - 3,84 zł za 1 kg;
-Art. 14 ust. 1 pkt 2 | (uchylony)
-Art. 14 ust. 1 pkt 3 | (uchylony)
-Art. 14 ust. 1 pkt 4 | dla produktów wymienionych w poz. 1 w załączniku nr 3 do ustawy - 2,57 zł za 1 kg;
-Art. 14 ust. 1 pkt 5 | dla produktów wymienionych w poz. 2 w załączniku nr 3 do ustawy - 3,84 zł za sztukę;
+Art. 14 ust. 1 pkt 1 | (uchylony);
+Art. 14 ust. 1 pkt 2 | (uchylony);
+Art. 14 ust. 1 pkt 3 | (uchylony);
+Art. 14 ust. 1 pkt 4 | (uchylony);
Art. 14 ust. 1 pkt 5 | (uchylony);
-Art. 14 ust. 1 pkt 6 | dla produktów wymienionych w poz. 3 w załączniku nr 3 do ustawy - 2,57 zł za 1 kg dla opony nowej i używanej regenerowanej (bieżnikowanej) oraz 10,26 zł za 1 kg dla opony używanej nieregenerowanej (niebieżnikowanej).
-Art. 14 ust. 1 pkt 7 | (uchylony).
+Art. 14 ust. 1 pkt 6 | (uchylony);
+Art. 14 ust. 1 pkt 7 | (uchylony);
+Art. 14 ust. 1 pkt 8 | dla produktów wymienionych w poz. 1 i 2 w załączniku nr 4a do ustawy - 2,57 zł za 1 kg;
+Art. 14 ust. 1 pkt 9 | dla produktów wymienionych w poz. 3 i 4 w załączniku nr 4a do ustawy - 5,50 zł za 1 kg;
+Art. 14 ust. 1 pkt 10 | dla produktów wymienionych w poz. 5 w załączniku nr 4a do ustawy - 10,26 zł za 1 kg.
Art. 14 ust. 2 | Stawki opłat, określone w ust. 1, podlegają z dniem 1 stycznia każdego roku kalendarzowego podwyższeniu w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjętemu w ustawie budżetowej za rok poprzedni.
Art. 14 ust. 3 | Minister właściwy do spraw środowiska, nie później niż w terminie do dnia 30 września każdego roku, ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokość maksymalnych stawek opłat produktowych na następny rok.
Art. 14 ust. 4 | Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe stawki opłat produktowych dla poszczególnych produktów, o których mowa w ust. 1, kierując się negatywnym oddziaływaniem na środowisko odpadów powstałych z produktów, kosztami ich zagospodarowania.
@@ -133,97 +138,46 @@
Art. 16 ust. 1 | Obowiązek wpłacenia opłaty produktowej, obliczonej w sposób określony w art. 12, powstaje na koniec roku kalendarzowego.
Art. 16 ust. 2 | Opłata produktowa jest wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy.
Art. 17 ust. 1 | W razie stwierdzenia, że przedsiębiorca lub organizacja, pomimo ciążącego obowiązku, nie dokonała wpłaty opłaty produktowej lub dokonała wpłaty w wysokości niższej od należnej, marszałek województwa wydaje decyzję, w której określa wysokość zaległości z tytułu opłaty produktowej.
-Art. 17 ust. 2 | W przypadku niewykonania decyzji określonej w ust. 1 marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktowa w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewpłaconej opłaty produktowej.
+Art. 17 ust. 2 | W przypadku niewykonania decyzji określonej w ust. 1 marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewpłaconej opłaty produktowej.
Art. 17 ust. 3 | Termin płatności opłat, o których mowa w ust. 1 i 2, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca wysokość opłaty stała się ostateczna.
-Art. 18 | (uchylony)
-Art. 19 | Do opłat produktowych w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.
-Art. 20 ust. 1 | Sprzedawca detaliczny akumulatora kwasowo-ołowiowego jest obowiązany przy jego sprzedaży do przyjęcia zużytego akumulatora.
-Art. 20 ust. 2 | Sprzedawca detaliczny jest obowiązany do pobrania opłaty depozytowej, jeżeli przy sprzedaży akumulatora kwasowo-ołowiowego kupujący nie przekazał mu zużytego akumulatora.
-Art. 20 ust. 3 | Stawka opłaty depozytowej wynosi 30 zł za sztukę.
-Art. 20 ust. 4 | Sprzedawca detaliczny, o którym mowa w ust. 1, przy sprzedaży akumulatora kwasowo-ołowiowego potwierdza na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym wysokość pobranej opłaty depozytowej.
-Art. 21 ust. 1 | Sprzedawca detaliczny, który pobrał opłatę depozytową, jest obowiązany, w terminie 30 dni od daty sprzedaży akumulatora kwasowo-ołowiowego, przyjąć zużyty akumulator i zwrócić opłatę depozytową. Sprzedawca detaliczny potwierdza zwrot opłaty depozytowej na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym.
-Art. 21 ust. 2 | Sprzedawca detaliczny, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do umieszczenia w punkcie sprzedaży akumulatora kwasowo-ołowiowego, w widocznym miejscu, wywieszki informującej o:
-Art. 21 ust. 2 pkt 1 | warunkach i trybie zwrotu zużytego akumulatora i odbioru opłaty depozytowej w punkcie sprzedaży detalicznej i punktach systemu zbierania zużytych akumulatorów, zorganizowanych przez przedsiębiorców, których akumulatory kwasowo-ołowiowe sprzedaje;
-Art. 21 ust. 2 pkt 2 | określonym w przepisach o Inspekcji Handlowej, prawie składania skarg i wniosków, dotyczących nieprawidłowości w realizacji zobowiązań wynikających z ustawy przez sprzedawcę detalicznego;
-Art. 21 ust. 2 pkt 3 | instytucji, do której należy składać skargi i wnioski dotyczące nieprawidłowości w realizacji przez sprzedawcę zobowiązań wynikających z ustawy.
-Art. 22 | Sposób magazynowania zużytych akumulatorów przez sprzedawcę detalicznego nie może naruszać przepisów szczególnych o zasadach odzysku, unieszkodliwiania, zbierania i transportu odpadów niebezpiecznych.
-Art. 23 ust. 1 | Przedsiębiorca wytwarzający, importujący lub dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest obowiązany dołączyć do produktu informację o warunkach i trybie zwrotu zużytego akumulatora oraz o własnych punktach systemu zbierania tego odpadu.
-Art. 23 ust. 2 | Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do odebrania na własny koszt od sprzedawcy detalicznego, o którym mowa w art. 20 ust. 1 i art. 21 ust. 1, zużytych akumulatorów i przekazania ich do recyklingu na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
-Art. 23 ust. 3 | Jeżeli zwrot pobranej opłaty depozytowej w punkcie sprzedaży detalicznej jest niemożliwy z powodu jego likwidacji lub przerwy w działalności, przedsiębiorca wytwarzający, importujący lub wewnątrzwspólnotowe nabywający akumulatory kwasowo-ołowiowe jest obowiązany, przez własne punkty systemu zbierania, do przyjęcia zużytego akumulatora wprowadzonego przez niego do obrotu i zwrotu opłaty depozytowej, w terminie 45 dni od dnia sprzedaży produktu.
-Art. 23 ust. 4 | Zwrot opłaty depozytowej w przypadku określonymi w ust. 3 następuje za potwierdzeniem na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym, o którym mowa w art. 20 ust. 4.
-Art. 23 ust. 5 | Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany na własny koszt odebrać wszystkie zużyte akumulatory z innych miejsc niż punkty sprzedaży detalicznej i przekazać je do recyklingu.
-Art. 24 | (uchylony)
+Art. 18 | (uchylony).
+Art. 19 | Do opłat produktowych w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.
+(uchylony).
+Art. 24 | (uchylony).
Art. 25 | Przez marszałka województwa oraz urząd marszałkowski rozumie się marszałka województwa lub urząd marszałkowski właściwy ze względu na siedzibę albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy lub organizacji, a w przypadku braku siedziby albo miejsca zamieszkania na terytorium kraju - Marszałka Województwa Mazowieckiego lub Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
-Art. 26 | (uchylony)
+Art. 26 | (uchylony).
Art. 27 ust. 1 | Urzędy marszałkowskie prowadzą odrębne rachunki bankowe w celu gromadzenia i odpowiedniego przekazywania wpływów z opłaty produktowej.
Art. 27 ust. 2 | Wpływy z tytułu opłaty produktowej oraz dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w art. 17 ust. 2, powiększone o przychody z oprocentowania rachunków bankowych i pomniejszone o dochody urzędów marszałkowskich, o których mowa w ust. 3, urzędy marszałkowskie przekazują w terminie 30 dni po upływie każdego kwartału na rachunek bankowy Narodowego Funduszu.
Art. 27 ust. 3 | Wpływy z opłat produktowych w wysokości 2% stanowią dochody budżetu województwa samorządowego z przeznaczeniem na koszty egzekucji należności z tytułu opłat produktowych i obsługę administracyjną systemu opłat produktowych.
Art. 28 | (uchylony).
-Art. 29 | (uchylony)
-Art. 30 | Wpływy z tytułu opłaty produktowej od wprowadzenia na rynek krajowy produktów wymienionych w poz. 2-4 w załączniku nr 2 do ustawy są gromadzone na rachunku bankowym Narodowego Funduszu.
+Art. 29 | (uchylony).
+Art. 30 | (uchylony).
Art. 31 | (uchylony).
Art. 32 | Wpływy z tytułu opłaty produktowej od wprowadzenia na rynek krajowy produktów wymienionych w poz. 3-5 w załączniku nr 4a do ustawy są gromadzone na rachunku bankowym Narodowego Funduszu.
Art. 33 | Wpływy z tytułu opłaty produktowej od wprowadzenia na rynek krajowy produktów wymienionych w poz. 1 i 2 w załączniku nr 4a do ustawy są gromadzone na rachunku bankowym Narodowego Funduszu.
-Art. 34 ust. 1 | Wpływy z tytułu opłaty produktowej od wprowadzenia na rynek krajowy produktów wymienionych w poz. 2 w załączniku nr 3 do ustawy są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym Narodowego Funduszu.
-Art. 34 ust. 2 | Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza na finansowanie działań w zakresie:
-Art. 34 ust. 2 pkt 1 | odzysku, recyklingu i unieszkodliwiania odpadów poużytkowych z lamp wyładowczych;
-Art. 34 ust. 2 pkt 2 | edukacji ekologicznej dotyczącej selektywnego zbierania i recyklingu odpadów poużytkowych z lamp wyładowczych;
-Art. 34 ust. 2 pkt 3 | selektywnego zbierania odpadów poużytkowych z lamp wyładowczych wykonywanych przez gminy (związki gmin).
Art. 34 | (uchylony).
Art. 34a | (uchylony).
-Art. 35 | (uchylony)
-Art. 36 | (uchylony)
-Art. 37 | (uchylony)
+Art. 35 | (uchylony).
+Art. 36 | (uchylony).
+Art. 37 | (uchylony).
Art. 37a | Kto, prowadząc odzysk lub recykling:
Art. 37a pkt 1 | odmawia wydania dokumentu potwierdzającego odrębnie odzysk i odrębnie recykling przedsiębiorcy lub organizacji lub wydaje dokument zawierający informacje nierzetelne, lub nie wydaje tego dokumentu w terminie, o którym mowa w art. 11 ust. 3, lub
Art. 37a pkt 2 | nie przekazuje egzemplarza dokumentu potwierdzającego odrębnie odzysk i odrębnie recykling do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, lub nie przekazuje go w terminie, o którym mowa w art. 11 ust. 6,
Art. 37a | podlega karze grzywny.
-Art. 37b | Kto będąc posiadaczem odpadów, wykonującym usługę polegającą na przekazywaniu odpadów do odzysku lub recyklingu, w imieniu biorcy lub organizacji, nie przekazuje wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego odrębnie odzysk i odrębnie recykling prowadzącemu odzysk lub recykling
+Art. 37b | Kto będąc posiadaczem odpadów, wykonującym usługę polegającą na przekazywaniu odpadów do odzysku lub recyklingu, w imieniu przedsiębiorcy lub organizacji, nie przekazuje wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego odrębnie odzysk i odrębnie recykling prowadzącemu odzysk lub recykling
Art. 37b | podlega karze grzywny.
-Art. 38 | (uchylony)
-Art. 39 | (uchylony)
-Art. 40 | Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 37a i art. 37b następuje w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 133, poz. 848, z późn. zm.).
+Art. 38 | (uchylony).
+Art. 39 | (uchylony).
+Art. 40 | Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 37a i art. 37b następuje w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Art. 41 | (pominięty).
Art. 42 | (pominięty).
Art. 43 | Do dnia 1 stycznia 2003 r. kapitał zakładowy spółek akcyjnych-organizacji odzysku może wynosić 500 tys. zł.
Art. 44 | (pominięty).
Art. 45 | (pominięty).
Art. 46 | Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.
-Wysokość należnej opłaty produktowej z tytułu niewykonania obowiązku odzysku odpadów opakowaniowych należy obliczać według wzoru:
-gdzie:
-OPodzysk
-oznacza wysokość należnej opłaty produktowej w zł;
-Mz indeksem liczbowym
-oznacza odpowiednio masę w kg danego rodzaju opakowania wprowadzoną przez przedsiębiorcę w roku sprawozdawczym na terytorium kraju, przy czym:
-M1
-dotyczy opakowań z tworzyw sztucznych,
-M2
-dotyczy opakowań z aluminium,
-M3
-dotyczy opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej,
-M4
-dotyczy opakowań z papieru i tektury,
-M5
-dotyczy opakowań ze szkła gospodarczego, poza ampułkami,
-M6
-dotyczy opakowań z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów);
-OPz indeksem liczbowym
-oznacza odpowiednio stawkę jednostkową opłaty produktowej w zł za kg dla danego rodzaju opakowania, określoną w obowiązującym w danym roku rozliczeniowym rozporządzeniu w sprawie stawek opłat produktowych, przy czym:
-OP1
-dotyczy opakowań z tworzyw sztucznych,
-OP2
-dotyczy opakowań z aluminium,
-OP3
-dotyczy opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej,
-OP4
-dotyczy opakowań z papieru i tektury,
-OP5
-dotyczy opakowań ze szkła gospodarczego, poza ampułkami,
-OP6
-dotyczy opakowań z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów);
-Podzysku
-wyrażony ułamkiem dziesiętnym wymagany w danym roku poziom odzysku;
-Mcałkowita
-oznacza sumę mas w kg wszystkich rodzajów opakowań wprowadzonych przez przedsiębiorcę w roku sprawozdawczym na terytorium kraju;
-Modzyskana
-oznacza sumę mas w kg wszystkich rodzajów odpadów opakowaniowych poddanych odzyskowi w roku sprawozdawczym.
+Załącznik nr 1 | (uchylony)
+Załącznik nr 2 | (uchylony)
+Załącznik nr 3 | (uchylony)
+Załącznik nr 4 | (uchylony)
+Załącznik nr 4a | Poziom odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów
+Załącznik nr 5 | (uchylony)