--- a/DU/1995/702 Dz.U. 2026 poz. 1270 (2027-01-01) +++ b/DU/1995/702 Dz.U. 2026 poz. 507 (2028-11-01) @@ -41,7 +41,7 @@ Art. 5 ust. 4b | (uchylony) 5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, o których mowa w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799 oraz z 2025 r. poz. 1792) i w art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350, z późn. zm.5)), z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz konieczność przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek. Art. 5 ust. 5a | Do zgłoszeń identyfikacyjnych oraz zgłoszeń aktualizacyjnych podatników będących osobami fizycznymi wykonującymi działalność gospodarczą stosuje się formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2026 r. poz. 30). Art. 5 ust. 6 | Przepisy ust. 1, 2, 2b, 2c, 3–4a stosuje się odpowiednio do płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych. -Art. 5a ust. 1 | Podatnicy będący osobami fizycznymi rozpoczynającymi działalność gospodarczą w ramach wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składają zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne. +Art. 5a ust. 1 | Podatnicy będący osobami fizycznymi rozpoczynającymi działalność gospodarczą w ramach wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz spółki cywilne, o których informacje podlegają publikacji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w ramach wniosku, o którym mowa w art. 42b ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, składają zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne. Art. 5a ust. 2 | W przypadku określonym w ust. 1 podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 9, są obowiązani dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego w celu uzupełnienia danych, w szczególności wykazu rachunków. Art. 5a ust. 3 | Naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany przekazać informację zwrotną o NIP nadanym przedsiębiorcy rozpoczynającemu działalność gospodarczą niezwłocznie po nadaniu sądowi prowadzącemu rejestr przedsiębiorców albo organowi prowadzącemu ewidencję działalności gospodarczej. Art. 6 ust. 1 | Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2025 r. poz. 126, 222, 340, 1813 i 1881). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego. @@ -56,7 +56,7 @@ Art. 8a ust. 5 | Przekazanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o nadaniu NIP następuje niepóźniej niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego. Art. 8b ust. 1 | Naczelnik urzędu skarbowego wydaje potwierdzenie nadania NIP. W przypadku osób fizycznych mających nadany numer PESEL potwierdzenie nadania NIP zawiera również numer PESEL. Art. 8b ust. 2 | Potwierdzenie nadania NIP jest wydawane niezwłocznie, niepóźniej niż w terminie 3 dni od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. -Art. 8b ust. 3 | Potwierdzeniem nadania NIP dla podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest ujawnienie tego numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. +Art. 8b ust. 3 | Potwierdzeniem nadania NIP dla podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz spółek cywilnych, o których informacje podlegają publikacji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jest ujawnienie tego numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Art. 8c ust. 1 | Naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o odmowie nadania NIP w przypadku: Art. 8c ust. 1 pkt 1 | braku możliwości potwierdzenia tożsamości lub istnienia podmiotu; Art. 8c ust. 1 pkt 2 | stwierdzenia, że dokonane zgłoszenie identyfikacyjne nie spełnia wymogów określonych dla tego zgłoszenia; @@ -65,6 +65,8 @@ Art. 8c ust. 1 pkt 1 | wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu; Art. 8c ust. 1 pkt 2 | nadania NIP na podstawie fałszywych lub fikcyjnych danych. Art. 8c ust. 2a | Do podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego ust. 1 i ust. 2 pkt 2 nie mają zastosowania. +Art. 8c ust. 2b | W przypadku zgłoszenia identyfikacyjnego stanowiącego integralną część wniosku o publikację informacji o spółce cywilnej naczelnik urzędu skarbowego przekazuje za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informację o: +Art. 8c ust. 2b pkt 1 | nadaniu NIP wraz z danymi objętymi zgłoszeniem identyfikacyjnym albo 2) negatywnej weryfikacji danych niezbędnych do nadania NIP lub określonych w art. 42e ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, wskazując te dane – w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania wniosku przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej, przy czym przepisów ust. 1 oraz przepisów działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa nie stosuje się. Art. 8c ust. 3 | Nie można posługiwać się unieważnionym NIP, a unieważniony NIP nie może zostać ponownie nadany. Art. 8c ust. 4 | Naczelnik urzędu skarbowego uchyla z urzędu, w drodze decyzji NIP, jeżeli podatnik posługuje się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi adresowymi swojej siedziby lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Z chwilą ustania przesłanek uzasadniających uchylenie NIP na skutek zmiany danych adresowych w odpowiednim rejestrze lub ewidencji następuje przywrócenie NIP w CRP KEP. Do przywrócenia NIP stosuje się odpowiednio przepisy art. 8a. Art. 8d ust. 1 | W zakresie nieuregulowanym w art. 8b i art. 8c do postępowań w sprawie odmowy nadania NIP, unieważnienia lub uchylenia nadanego NIP oraz do innych postępowań z zakresu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników stosuje się odpowiednio przepisy działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. W zakresie wydawania potwierdzeń nadania NIP oraz zaświadczeń i informacji o nadanym NIP stosuje się odpowiednio przepisy działu VIIIa ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. @@ -148,7 +150,9 @@ Art. 15 ust. 1a pkt 2 | sędziowie i asesorzy sądowi; Art. 15 ust. 1a pkt 3 | pracownicy organów pośredniczących w składaniu zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych; Art. 15 ust. 1a pkt 4 | organy wymienione w art. 14a i pracownicy urzędów obsługujących te organy. -Art. 15 ust. 1b | Tajemnicą skarbową nie są objęte dane z Krajowego Rejestru Sądowego, NIP, numer identyfikacyjny REGON, numer rachunku bankowego lub imiennego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dane przekazane na podstawie art. 14 ust. 3a i 3b przez CRP KEP za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i do Centralnego Rejestru Płatników Składek, a w przypadku osób fizycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i wykonujących działalność gospodarczą – również nazwa (firma), adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres stałego miejsca wykonywania działalności, a w przypadku nieposiadania stałego miejsca wykonywania działalności – adres miejsca zamieszkania, oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych. +Art. 15 ust. 1b | Tajemnicą skarbową nie są objęte dane z Krajowego Rejestru Sądowego, NIP, numer identyfikacyjny REGON, numer rachunku bankowego lub imiennego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dane przekazane na podstawie art. 14 ust. 3a i 3b przez CRP KEP za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i do Centralnego Rejestru Płatników Składek oraz dodatkowo: +Art. 15 ust. 1b pkt 1 | nazwa (firma), adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres stałego miejsca wykonywania działalności, a w przypadku nieposiadania stałego miejsca wykonywania działalności – adres miejsca zamieszkania, oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych – w przypadku osób fizycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i wykonujących działalność gospodarczą; +Art. 15 ust. 1b pkt 2 | pełna i skrócona nazwa (firma), adres siedziby, adres do doręczeń oraz adresy miejsc prowadzenia działalności, przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, dane dotyczące wspólników, w tym identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników, sposób reprezentacji spółki oraz dane wspólników uprawnionych do reprezentacji w przypadku spółek cywilnych, o których informacje podlegają publikacji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, i wykonujących działalność gospodarczą. Art. 15 ust. 2 | Dane zgromadzone w CRP KEP udostępnia się wyłącznie: Art. 15 ust. 2 pkt 1 | sądom, prokuratorom, organom podatkowym, organom celnym, przedstawicielom Najwyższej Izby Kontroli, Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Żandarmerii Wojskowej – w związku z prowadzonym postępowaniem; Art. 15 ust. 2 pkt 1a | Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w celu realizacji jego zadań ustawowych;