--- a/DU/1989/10 Dz.U. 1989 nr 3 poz. 10 (1989-02-07)
+++ b/DU/1989/10 Dz.U. 1990 nr 26 poz. 152 (1990-04-24)
@@ -7,72 +7,96 @@
Art. 3 ust. 3 | Fundusz przedsiębiorstwa odzwierciedla wartość majątku przedsiębiorstwa po odliczeniu funduszu założycielskiego.
Art. 3 ust. 4 | Wielkość funduszu założycielskiego przedsiębiorstwa podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorstw państwowych.
Art. 4 ust. 1 | Fundusz założycielski zwiększają przekazane z budżetu państwa dotacje na finansowanie rozwoju przedsiębiorstwa oraz pozostawiona w przedsiębiorstwie dywidenda obligatoryjna, zwana dalej „dywidendą”, a także inne środki przekazane przez organ założycielski lub przez Skarb Państwa przedsiębiorstwu.
-Art. 4 ust. 2 | Fundusz założycielski zwiększa się lub zmniejsza o kwotę zmiany wartości majątku trwałego i obrotowego przedsiębiorstwa, będącą skutkiem ustawowego przeszacowania tego majątku. Kwotę tę ustala się zachowując wzajemne proporcje funduszu założycielskiego i funduszu przedsiębiorstwa bezpośrednio przed dokonaniem ustawowego przeszacowania.
-Art. 4 ust. 3 | Fundusz założycielski przedsiębiorstw gospodarki mieszkaniowej zmniejsza się o kwotę umorzenia wartości domów mieszkalnych.
-Art. 5 ust. 1 | Fundusz przedsiębiorstwa zwiększa się o:
-Art. 5 ust. 1 pkt 1 | zysk pozostający w dyspozycji przedsiębiorstwa,
-Art. 5 ust. 1 pkt 2 | amortyzację majątku trwałego,
-Art. 5 ust. 1 pkt 3 | kwoty zwiększenia wartości majątku trwałego i obrotowego przedsiębiorstwa, będącego skutkiem ustawowego przeszacowania tego majątku, ustalone przy uwzględnieniu wzajemnych proporcji funduszu przedsiębiorstwa i funduszu założycielskiego bezpośrednio przed dokonaniem ustawowego przeszacowania,
-Art. 5 ust. 1 pkt 4 | środki z innych źródeł.
-Art. 5 ust. 2 | Fundusz przedsiębiorstwa zmniejsza się o:
-Art. 5 ust. 2 pkt 1 | straty bilansowe,
-Art. 5 ust. 2 pkt 2 | umorzenia majątku trwałego,
-Art. 5 ust. 2 pkt 3 | kwoty zmniejszenia wartości majątku trwałego i obrotowego przedsiębiorstwa, będącego skutkiem ustawowego przeszacowania tego majątku, ustalone przy uwzględnieniu wzajemnych proporcji udziału funduszu przedsiębiorstwa i funduszu założycielskiego bezpośrednio przed dokonaniem ustawowego przeszacowania,
-Art. 5 ust. 2 pkt 4 | dywidendy, gdy nie mogą być wypłacone z osiągniętego zysku po jego opodatkowaniu.
-Art. 6 | Przedsiębiorstwa wydobywające minerały metodą odkrywkową oraz inne przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą, której towarzyszy powstawanie hałd lub degradacja terenu, mogą tworzyć fundusz rekultywacji z narzutów na koszty działalności. Środki funduszu przeznacza się na finansowanie przedsięwzięć pozainwestycyjnych mających na celu zagospodarowanie terenów poeksploatacyjnych i hałd.
-Art. 7 | Wydatki związane z realizacją zadań przedsiębiorstw państwowych w zakresie obronności kraju, wynikających z przepisów ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz z innych przepisów ustawowych, z wyjątkiem wydatków ponoszonych na podstawie odrębnych przepisów wydawanych przez Radę Ministrów i Komitet Obrony Kraju z funduszu zadań wyodrębnionych, tworzonego ze środków budżetowych - obciążają koszty działalności przedsiębiorstw państwowych.
-Art. 8 | Przedsiębiorstwo może tworzyć inne fundusze z zysku po jego opodatkowaniu i po odliczeniu dywidendy.
-Art. 9 ust. 1 | Przedsiębiorstwo przekazuje Skarbowi Państwa dywidendę na zasadach określonych w ustawie.
-Art. 9 ust. 2 | Podstawę naliczania dywidendy stanowi kwota funduszu założycielskiego przedsiębiorstwa.
-Art. 9 ust. 3 | Dywidenda jest wypłacana z zysku po opodatkowaniu.
-Art. 10 ust. 1 | W zakresie ustalonym w ustawie interesy Skarbu Państwa wobec przedsiębiorstw reprezentują:
-Art. 10 ust. 1 pkt 1 | Minister Finansów, z zastrzeżeniem pkt 2,
-Art. 10 ust. 1 pkt 2 | terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej w stosunku do przedsiębiorstw podległych radom narodowym.
-Art. 10 ust. 2 | Minister Finansów oraz terenowe organy, o których mowa w ust. 1:
-Art. 10 ust. 2 pkt 1 | prowadzą ewidencję funduszy założycielskich przedsiębiorstw oraz ich zmian,
-Art. 10 ust. 2 pkt 2 | pobierają dywidendy odpowiednio na dochód budżetu centralnego lub terenowego.
-Art. 11 | Wysokość stopy procentowej dla naliczania dywidendy za rok podatkowy ustala się w ustawie budżetowej, z uwzględnieniem przewidywanej stopy zysku w gospodarce narodowej oraz podstawowej stopy oprocentowania kredytu udzielanego bankom przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem art. 21.
-Art. 12 ust. 1 | Dywidendy od przedsiębiorstw gospodarki rolnej, przedsiębiorstw lasów państwowych oraz przedsiębiorstw rybołówstwa morskiego ustala się w wysokości 1/4 dywidendy, o której mowa w art. 11; dywidenda ta zwiększa fundusz założycielski przedsiębiorstw.
-Art. 12 ust. 2 | Przepis ust. 1 stosuje się również do przedsiębiorstw użyteczności publicznej, z wyjątkiem przedsiębiorstw wymienionych w art. 13 pkt 1, z tym że dywidenda podlega wpłaceniu odpowiednio na dochód budżetu centralnego lub terenowego.
-Art. 12 ust. 3 | Rada Ministrów określa podstawę i sposób naliczania dywidendy od przedsiębiorstw wykonujących w całości lub w części zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.
-Art. 13 | Zwalnia się z obowiązku wpłacenia dywidendy:
-Art. 13 pkt 1 | przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej, mieszkaniowej i komunikacji miejskiej,
-Art. 13 pkt 2 | Przedsiębiorstwo Państwowe „Polskie Koleje Państwowe”,
-Art. 13 pkt 3 | Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
-Art. 13 pkt 4 | państwową jednostkę organizacyjną „Polska Poczta, Telegraf i Telefon”,
-Art. 13 pkt 5 | przedsiębiorstwo wykonujące statutowe zadania służby ratownictwa morskiego,
-Art. 13 pkt 6 | przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz przedsiębiorstwa działające przy zakładach karnych i aresztach śledczych, podległe Ministrowi Sprawiedliwości.
-Art. 14 ust. 1 | Dywidenda może być przeznaczona na powiększenie funduszu założycielskiego, gdy przedsiębiorstwo wykonuje inwestycje mające na celu restrukturyzację działalności gospodarczej.
-Art. 14 ust. 2 | Decyzje o przeznaczeniu należnych dywidend lub ich części na fundusz założycielski podejmują, na umotywowany wniosek zainteresowanego przedsiębiorstwa, organy reprezentujące Skarb Państwa, o których mowa w art. 10.
-Art. 15 ust. 1 | Do poboru dywidendy stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych.
-Art. 15 ust. 2 | Minister Finansów określa tryb i terminy wpłacania dywidendy.
-Art. 16 ust. 1 | Jeżeli osiągnięty zysk, po jego opodatkowaniu, nie wystarcza na wypłatę dywidendy, przedsiębiorstwo wpłaca należną dywidendę z funduszu przedsiębiorstwa, zawiadamiając o tym właściwy organ reprezentujący Skarb Państwa.
-Art. 16 ust. 2 | W sytuacji określonej w ust. 1 wszczyna się postępowanie wewnętrzne w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości, z tym że program uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstwa podlega zatwierdzeniu również przez organ reprezentujący Skarb Państwa.
-Art. 16 ust. 3 | W razie odmowy zatwierdzenia przez organ reprezentujący Skarb Państwa programu uzdrowienia, organ założycielski wydaje decyzję o likwidacji przedsiębiorstwa.
-Art. 17 ust. 1 | Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do prowadzenia prawidłowej, rzetelnej i bieżącej rachunkowości, dostosowanej do przedmiotu jego działalności.
-Art. 17 ust. 2 | Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, określa obowiązujące przedsiębiorstwo zasady prowadzenia rachunkowości.
-Art. 18 ust. 1 | Roczny bilans i wykazany w nim wynik finansowy przedsiębiorstwa podlegają weryfikacji w celu ustalenia podstaw do:
-Art. 18 ust. 1 pkt 1 | podziału zysku i rozliczeń z budżetem państwa,
-Art. 18 ust. 1 pkt 2 | wydzielenia dywidendy,
-Art. 18 ust. 1 pkt 3 | oceny działalności przedsiębiorstwa.
-Art. 18 ust. 2 | Właściwe organy Ministra Finansów dokonują odpłatnie weryfikacji, o której mowa w ust. 1. Minister Finansów może upoważnić inne jednostki do dokonania weryfikacji rocznego bilansu.
-Art. 18 ust. 3 | Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa sposób i tryb weryfikacji rocznego bilansu przedsiębiorstwa i wykazanego w nim wyniku finansowego oraz prawa i obowiązki dyplomowanych biegłych księgowych, upoważnionych do udziału w weryfikacji.
-Art. 19 ust. 1 | W przedsiębiorstwach istniejących w dniu wejścia w życie ustawy fundusz założycielski ustala się w wysokości sumy:
-Art. 19 ust. 1 pkt 1 | funduszu statutowego w środkach trwałych, według stanu na dzień 31 grudnia 1983 r., pomniejszonego o wartość netto zakładowych domów mieszkalnych, żłobków i przedszkoli oraz majątku trwałego służącego zakładowej działalności socjalnej, a także obronie cywilnej, a powiększonego o wykorzystane dotacje budżetowe na inwestycje według stanu na dzień 1 stycznia 1989 r.,
-Art. 19 ust. 1 pkt 2 | funduszu statutowego w środkach obrotowych według stanu na dzień 31 grudnia 1983 r. do wysokości 25% stanu zapasów (łącznie z kosztami przyszłych okresów) na ten sam dzień.
-Art. 19 ust. 2 | Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw utworzonych (przekształconych) po dniu 31 grudnia 1983 r., z tym że fundusz założycielski ustala się w wysokości sumy funduszy statutowych według stanu podanego w bilansie otwarcia.
-Art. 20 | W przedsiębiorstwach istniejących w dniu wejścia w życie ustawy fundusz przedsiębiorstwa ustala się w kwocie stanowiącej sumę odpowiadającą tej części funduszu statutowego, która zgodnie z przepisami art. 19 nie podlega przekazaniu na fundusz założycielski, a także sumę funduszu rozwoju, funduszu rezerwowego, funduszu postępu techniczno-ekonomicznego oraz innych funduszy utworzonych przez obciążenie kosztów działalności i z zysku przedsiębiorstwa, według stanu na dzień 1 stycznia 1989 r.
-Art. 21 | Jeżeli dywidenda naliczona zgodnie z art. 11 przekracza w latach 1989 i 1990 - 25%, a w 1991 r. - 30% zysku bilansowego, wypłacie na dochód budżetu państwa podlega kwota odpowiadająca w latach 1989 i 1990 - 25%, a w 1991 r. - 30% tego zysku.
-Art. 22 ust. 1 | Zweryfikowany zysk osiągnięty przez Polski Monopol Loteryjny po opodatkowaniu i wypłaceniu dywidendy przeznacza się na cele społeczne i rozwój gospodarki narodowej, po uwzględnieniu własnych potrzeb tego przedsiębiorstwa.
-Art. 22 ust. 2 | Minister Finansów, na wniosek dyrektora Polskiego Monopolu Loteryjnego, określa część zysku przeznaczoną na cele społeczne i rozwój gospodarki narodowej.
-Art. 23 | W przedsiębiorstwach państwowych prowadzących terenowe gry liczbowe terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego określa część zysku osiągniętego przez te przedsiębiorstwa, która ma być przeznaczona na cele społeczne i rozwój gospodarki narodowej, po opodatkowaniu zweryfikowanego zysku i odliczeniu dywidendy oraz uwzględnieniu własnych potrzeb przedsiębiorstwa.
-Art. 24 | W Państwowym Przedsiębiorstwie „Totalizator Sportowy” wprowadza się obligatoryjne obciążenie na rzecz Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, wynoszące 26% kwoty osiągniętego przychodu z zawartych zakładów.
-Art. 25 ust. 1 | Znosi się stosowanie rachunku wyrównawczego cen wewnętrznych na wyroby jednorodne, z wyjątkiem węgla kamiennego i energii elektrycznej.
-Art. 25 ust. 2 | Istniejące saldo rachunku, o którym mowa w ust. 1, należy rozliczyć z funduszem przedsiębiorstwa, które ten rachunek prowadziło. Takiemu samemu rozliczeniu podlega saldo rachunku w przypadku prowadzenia go w zrzeszeniach, z tym że przeznacza się je na fundusze przedsiębiorstw.
-Art. 26 | W ustawie z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości wprowadza się następujące zmiany:
-Art. 26 pkt 1 | w art. 9 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
-Art. 26 pkt 1 | „ 5. Projekt programu, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu również przez organ reprezentujący Skarb Państwa, gdy zysk po jego opodatkowaniu nie wystarcza na uiszczenie dywidendy w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych. ”,
-Art. 26 pkt 2 | w art. 25 wyrazy „część funduszu statutowego przedsiębiorstwa finansującego jego środki trwałe” zastępuje się wyrazami „fundusz założycielski”.
-Art. 27 ust. 1 | Traci moc ustawa z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych.
-Art. 27 ust. 2 | Utrzymuje się w mocy przepisy wydane na postawie art. 4 ust. 3 i art. 41 ust. 3 ustawy wymienionej w ust. 1 do czasu wydania nowych na podstawie niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 1989 r., oraz na podstawie art. 30 ust. 4 i art. 34 ustawy wymienionej w ust. 1 do czasu odmiennego uregulowania.
-Art. 28 | Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1989 r.
+Art. 4 ust. 2 | Fundusz założycielski zwiększa się lub zmniejsza o kwotę zmian wartości majątku przedsiębiorstwa, będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych przeprowadzonej na podstawie odrębnych przepisów. Kwotę tę ustala się zachowując wzajemne proporcje funduszu założycielskiego i funduszu przedsiębiorstwa bezpośrednio przed dokonaniem aktualizacji.
+Art. 4 ust. 3 | Jeżeli przedsiębiorstwo, na podstawie decyzji organu administracji państwowej, przekazuje nieodpłatnie innej jednostce państwowej budynki i związane z nimi budowle, dokonuje zmniejszenia funduszu założycielskiego o wartość przekazanego majątku, Jeżeli przejmującym jest przedsiębiorstwo państwowe, zwiększa ono swój fundusz założycielski o wartość przejętych budynków i związanych z nimi budowli.
+Art. 4 ust. 4 | Fundusz założycielski przedsiębiorstw gospodarki mieszkaniowej zmniejsza się o kwotę umorzenia wartości domów mieszkalnych.
+Art. 5 ust. 1 | W wypadku połączenia się przedsiębiorstw fundusz założycielski połączonego przedsiębiorstwa ustala się jako sumę całości lub części funduszy założycielskich przedsiębiorstw połączonych.
+Art. 5 ust. 2 | W wypadku podziału przedsiębiorstwa fundusz założycielski nowo powstałych przedsiębiorstw ustala się przez podzielenie funduszu założycielskiego przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi.
+Art. 6 ust. 1 | Fundusz przedsiębiorstwa zwiększa się o:
+Art. 6 ust. 1 pkt 1 | zysk pozostający w dyspozycji przedsiębiorstwa,
+Art. 6 ust. 1 pkt 2 | amortyzację majątku trwałego,
+Art. 6 ust. 1 pkt 3 | kwotę zwiększenia wartości majątku przedsiębiorstwa, będącego skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych, przeprowadzonej na podstawie odrębnych przepisów; kwotę tę ustala się zachowując wzajemne proporcje funduszu założycielskiego i funduszu przedsiębiorstwa bezpośrednio przed dokonaniem aktualizacji,
+Art. 6 ust. 1 pkt 4 | środki z innych źródeł.
+Art. 6 ust. 2 | Fundusz przedsiębiorstwa zmniejsza się o:
+Art. 6 ust. 2 pkt 1 | straty bilansowe,
+Art. 6 ust. 2 pkt 2 | umorzenia majątku trwałego,
+Art. 6 ust. 2 pkt 3 | kwotę zmniejszenia wartości majątku przedsiębiorstwa, będącego skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych, przeprowadzonej na podstawie odrębnych przepisów; kwotę tę ustala się zachowując wzajemne proporcje funduszu założycielskiego i funduszu przedsiębiorstwa bezpośrednio przed dokonaniem aktualizacji,
+Art. 6 ust. 2 pkt 4 | dywidendy, gdy nie mogą być wypłacone z osiągniętego zysku po jego opodatkowaniu.
+Art. 7 ust. 1 | W wypadku połączenia się przedsiębiorstw fundusz przedsiębiorstwa połączonego ustala się jako sumę całości lub części funduszy przedsiębiorstw połączonych.
+Art. 7 ust. 2 | W wypadku podziału przedsiębiorstwa fundusz przedsiębiorstw nowo powstałych ustala się przez podzielenie funduszu przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi.
+Art. 8 | Podstawą ustalenia wysokości funduszy założycielskiego i przedsiębiorstwa w wypadkach, o których mowa w art. 5 i 7, są bilanse zamknięcia łączonych lub dzielonych przedsiębiorstw.
+Art. 9 | Przedsiębiorstwa wydobywające minerały metodą odkrywkową oraz inne przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą, której towarzyszy powstawanie hałd lub degradacja terenu, mogą tworzyć fundusz rekultywacji z narzutów na koszty działalności. Środki funduszu przeznacza się na finansowanie przedsięwzięć pozainwestycyjnych mających na celu zagospodarowanie terenów poeksploatacyjnych i hałd.
+Art. 10 | Wydatki związane z realizacją zadań przedsiębiorstw państwowych w zakresie obronności kraju, wynikających z przepisów ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz z innych przepisów ustawowych, z wyjątkiem wydatków ponoszonych na podstawie odrębnych przepisów wydawanych przez Radę Ministrów i Komitet Obrony Kraju z funduszu zadań wyodrębnionych, tworzonego ze środków budżetowych - obciążają koszty działalności przedsiębiorstw państwowych.
+Art. 11 | Przedsiębiorstwo może tworzyć inne fundusze z zysku po jego opodatkowaniu i po odliczeniu dywidendy.
+Art. 12 ust. 1 | Przedsiębiorstwo przekazuje Skarbowi Państwa dywidendę na zasadach określonych w ustawie.
+Art. 12 ust. 2 | Podstawę naliczania dywidendy stanowi kwota funduszu założycielskiego przedsiębiorstwa.
+Art. 12 ust. 3 | Dywidenda jest wypłacana z zysku po opodatkowaniu.
+Art. 13 ust. 1 | W zakresie ustalonym w ustawie interesy Skarbu Państwa wobec przedsiębiorstw reprezentują:
+Art. 13 ust. 1 pkt 1 | Minister finansów, z zastrzeżeniem pkt 2,
+Art. 13 ust. 1 pkt 2 | terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej w stosunku do przedsiębiorstw podległych radom narodowym.
+Art. 13 ust. 2 | Minister Finansów oraz terenowe organy, o których mowa w ust. 1:
+Art. 13 ust. 2 pkt 1 | prowadzą ewidencję funduszy założycielskich przedsiębiorstw oraz ich zmian,
+Art. 13 ust. 2 pkt 2 | pobierają dywidendy odpowiednio na dochód budżetu centralnego lub terenowego.
+Art. 14 | Wysokość stopy procentowej dla naliczania dywidendy za rok podatkowy ustala się w ustawie budżetowej, z uwzględnieniem przewidywanej stopy zysku w gospodarce narodowej oraz podstawowej stopy oprocentowania kredytu udzielanego bankom przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem art. 27.
+Art. 15 ust. 1 | Dywidendy od przedsiębiorstw gospodarki rolnej, przedsiębiorstw rybołówstwa morskiego i przedsiębiorstw użyteczności publicznej, z wyjątkiem przedsiębiorstw wymienionych w art. 16 pkt 1, ustala się w wysokości 1/4 dywidendy, o której mowa w art. 14, z tym że dywidenda ta podlega wpłaceniu odpowiednio na dochód budżetu centralnego lub terenowego.
+Art. 15 ust. 2 | Rada Ministrów określa podstawę i sposób naliczania dywidendy od przedsiębiorstw wykonujących w całości lub części zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.
+Art. 16 | Zwalnia się z obowiązku wpłacenia dywidendy:
+Art. 16 pkt 1 | przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej, mieszkaniowej i komunikacji miejskiej,
+Art. 16 pkt 2 | Przedsiębiorstwo Państwowe „Polskie Koleje Państwowe”,
+Art. 16 pkt 3 | Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
+Art. 16 pkt 4 | państwową jednostkę organizacyjną „Polska Poczta, Telegraf i Telefon”,
+Art. 16 pkt 5 | przedsiębiorstwo wykonujące statutowe zadania służby ratownictwa morskiego,
+Art. 16 pkt 6 | przedsiębiorstwa działające przy zakładach karnych i aresztach śledczych, podległe Ministrowi Sprawiedliwości,
+Art. 16 pkt 7 | przedsiębiorstwa lasów państwowych,
+Art. 16 pkt 8 | przedsiębiorstwa budownictwa wodnego od wartości lodołamaczy.
+Art. 17 ust. 1 | Dywidenda może być przeznaczona na powiększenie funduszu założycielskiego, gdy przedsiębiorstwo wykonuje inwestycje mające na celu restrukturyzację działalności gospodarczej.
+Art. 17 ust. 2 | Decyzje o przeznaczeniu należnych dywidend lub ich części na fundusz założycielski podejmują, na umotywowany wniosek zainteresowanego przedsiębiorstwa, organy reprezentujące Skarb Państwa, o których mowa w art. 13.
+Art. 18 ust. 1 | Do poboru dywidendy stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych.
+Art. 18 ust. 2 | Minister Finansów określa tryb i terminy wpłacania dywidendy.
+Art. 19 | Jeżeli osiągnięty zysk, po jego opodatkowaniu, nie wystarcza na wypłatę dywidendy, przedsiębiorstwo wpłaca należną dywidendę z funduszu przedsiębiorstwa, zawiadamiając o tym właściwy organ reprezentujący Skarb Państwa,
+Art. 20 ust. 1 | Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do prowadzenia prawidłowej, rzetelnej i bieżącej rachunkowości, dostosowanej do przedmiotu jego działalności.
+Art. 20 ust. 1 | 2, Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, określa obowiązujące przedsiębiorstwo zasady prowadzenia rachunkowości.
+Art. 21 ust. 1 | Roczny bilans i wykazany w nim wynik finansowy przedsiębiorstwa oraz pozostałe roczne sprawozdania finansowe sporządzone stosownie do przepisów o statystyce państwowej, zwane dalej „rocznym bilansem”, podlegają weryfikacji w celu ustalenia podstaw do:
+Art. 21 ust. 1 pkt 1 | podziału zysku i rozliczeń z budżetem państwa,
+Art. 21 ust. 1 pkt 2 | wydzielenia dywidendy,
+Art. 21 ust. 1 pkt 3 | oceny działalności przedsiębiorstwa.
+Art. 21 ust. 2 | Właściwe organy Ministra Finansów dokonują odpłatnie weryfikacji, o której mowa w ust. 1. Minister Finansów może upoważnić inne jednostki do dokonania weryfikacji rocznego bilansu.
+Art. 21 ust. 3 | W weryfikacji mogą uczestniczyć dyplomowani biegli księgowi ustanowieni w sposób i w trybie określonym w art. 22.
+Art. 21 ust. 4 | Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, określa sposób i tryb weryfikacji rocznego bilansu przedsiębiorstwa, sposób określania wysokości opłaty za weryfikację oraz szczegółowe prawa i obowiązki dyplomowanych biegłych księgowych.
+Art. 22 ust. 1 | Biegłym może być obywatel polski, który:
+Art. 22 ust. 1 pkt 1 | ma pełną zdolność do czynności prawnych,
+Art. 22 ust. 1 pkt 2 | korzysta z praw publicznych,
+Art. 22 ust. 1 pkt 3 | wykaże się następującymi kwalifikacjami:
+Art. 22 ust. 1 pkt 3 lit. a | wyższym wykształceniem ekonomicznym lub prawniczym i co najmniej 3-letnią praktyką w zakresie rachunkowości, w tym co najmniej rok na stanowisku kierowniczym albo samodzielnym stanowisku w służbie finansowo-księgowej lub na stanowisku pracownika nauki w dziedzinie rachunkowości albo nauczyciela rachunkowości w szkole średniej lub
+Art. 22 ust. 1 pkt 3 lit. b | wykształceniem średnim albo uznanym za równorzędne i co najmniej 6-letnią praktyką w zakresie rachunkowości, w tym co najmniej 3 lata na stanowisku kierowniczym albo samodzielnym stanowisku w służbie finansowo-księgowej,
+Art. 22 ust. 1 pkt 4 | złożył egzamin na biegłego,
+Art. 22 ust. 1 pkt 5 | złożył ślubowanie o następującej treści: „Przyrzekam, że jako dyplomowany biegły księgowy będę wykonywać powierzone mi zadania z pełną świadomością ciążącej na mnie odpowiedzialności za fachowość i bezstronność oceny oraz za rzetelność przeprowadzonych przeze mnie badań i sporządzonych orzeczeń. Będę przestrzegać zasad etyki zawodowej, a w pracy swej strzec interesu społecznego. Uzyskanych w wyniku swej działalności informacji nie udostępnię osobom niepowołanym.”,
+Art. 22 ust. 1 pkt 6 | został wpisany na listę biegłych, prowadzoną przez Ministra Finansów.
+Art. 22 ust. 2 | Wpisu na listę biegłych dokonuje Minister Finansów na wniosek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej dla Biegłych Księgowych. Z listy biegłych skreśla biegłego lub zawiesza jego uprawnienia Minister Finansów.
+Art. 22 ust. 3 | Skreślenie biegłego z listy biegłych następuje:
+Art. 22 ust. 3 pkt 1 | na jego wniosek,
+Art. 22 ust. 3 pkt 2 | w wyniku utraty obywatelstwa polskiego,
+Art. 22 ust. 3 pkt 3 | w razie całkowitego lub częściowego ubezwłasnowolnienia,
+Art. 22 ust. 3 pkt 4 | na skutek skazania prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa umyślnego lub orzeczenia o skreśleniu z listy biegłych.
+Art. 22 ust. 4 | Orzeczenie o skreśleniu z listy biegłych lub zawieszeniu uprawnień biegłego na okres od 1 do 3 lat następuje za naruszenie obowiązków biegłego wynikających z treści ślubowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, a w szczególności za nienależyte wykonywanie czynności biegłego, naruszenie prawa w związku z wykonywaniem tych czynności oraz naruszenie zasad etyki zawodowej. Orzeczenie o skreśleniu z listy biegłych lub zawieszeniu uprawnień biegłego następuje po uprzednim wysłuchaniu zainteresowanego oraz po zasięgnięciu opinii organizacji społecznej zrzeszającej biegłych.
+Art. 22 ust. 5 | Listę biegłych księgowych, zawieszenie uprawnień do wykonywania czynności biegłego księgowego lub skreślenie z listy biegłych ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów.
+Art. 23 | Minister Finansów:
+Art. 23 pkt 1 | powołuje Państwową Komisję Egzaminacyjną dla Biegłych Księgowych i nadzoruje jej działalność,
+Art. 23 pkt 2 | ustala wysokość opłat egzaminacyjnych dla kandydatów na biegłych i wynagrodzeń dla członków Państwowej Komisji Egzaminacyjnej dla Biegłych Księgowych i innych egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów,
+Art. 23 pkt 3 | może zwolnić od obowiązku zdawania egzaminu na biegłego osobę, która ma wyższe wykształcenie, wysokie kwalifikacje zawodowe i udokumentowany dorobek z dziedziny rachunkowości.
+Art. 24 ust. 1 | Dyplomowany biegły księgowy ma prawo do zwolnienia od pracy w macierzystym zakładzie pracy w łącznym wymiarze do 24 dni roboczych w ciągu roku kalendarzowego, na czas udziału biegłego w weryfikacji.
+Art. 24 ust. 2 | Organ dokonujący weryfikacji zwraca macierzystemu zakładowi pracy biegłego księgowego, za czas udziału w weryfikacji, koszty jego wynagrodzenia ustalone w wysokości wynagrodzenia należnego za nieobecność w pracy z przyczyn innych niż choroba wraz z przypadającymi na to wynagrodzenie podatkiem od płac oraz składką z tytułu ubezpieczeń społecznych.
+Art. 25 ust. 1 | W przedsiębiorstwach istniejących w dniu wejścia w życie ustawy fundusz założycielski ustala się w wysokości sumy:
+Art. 25 ust. 1 pkt 1 | funduszu statutowego w środkach trwałych, według stanu na dzień 31 grudnia 1983 r., pomniejszonego o wartość netto zakładowych domów mieszkalnych, żłobków i przedszkoli oraz majątku trwałego służącego zakładowej działalności socjalnej, a także obronie cywilnej, a powiększonego o wykorzystane dotacje budżetowe na inwestycje według stanu na dzień 1 stycznia 1989 r.,
+Art. 25 ust. 1 pkt 2 | funduszu statutowego w środkach obrotowych według stanu na dzień 31 grudnia 1983 r. do wysokości 25% stanu zapasów (łącznie z kosztami przyszłych okresów) na ten sam dzień.
+Art. 25 ust. 2 | Przepis ust. 1 stosuje się również do przedsiębiorstw utworzonych po dniu 31 grudnia 1983 r. w wyniku podziału lub połączenia istniejących przed tą datą przedsiębiorstw lub jednostek, z tym że fundusz założycielski ustala się przez podział lub połączenie funduszy statutowych przedsiębiorstw (jednostek), które uległy podziałowi lub połączeniu.
+Art. 25 ust. 3 | Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw utworzonych po dniu 31 grudnia 1983 r., z tym że fundusz założycielski ustala się w wysokości funduszy statutowych według stanu podanego w bilansie otwarcia.
+Art. 25 ust. 4 | W wypadku przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału lub połączenia po dniu 31 grudnia 1983 r., dla których nie można ustalić, na podstawie bilansu, wielkości funduszy statutowych - fundusz założycielski ustala się według stanu podanego w bilansie otwarcia.
+Art. 26 | W przedsiębiorstwach istniejących w dniu wejścia w życie ustawy fundusz przedsiębiorstwa ustala się w kwocie stanowiącej sumę odpowiadającą tej części funduszu statutowego, która zgodnie z przepisami art. 25 nie podlega przekazaniu na fundusz założycielski, a także sumę funduszu rozwoju, funduszu rezerwowego, funduszu postępu techniczno-ekonomicznego oraz innych funduszy utworzonych przez obciążenie kosztów działalności i z zysku przedsiębiorstwa, według stanu na dzień 1 stycznia 1989 r.
+Art. 27 | Jeżeli dywidenda naliczona zgodnie z art. 14 przekracza w 1989 r. 25% zysku bilansowego, wpłacie na dochód budżetu państwa podlega kwota odpowiadająca 25% tego zysku.
+Art. 28 ust. 1 | Zweryfikowany zysk osiągnięty przez Polski Monopol Loteryjny po opodatkowaniu i wypłaceniu dywidendy przeznacza się na cele społeczne i rozwój gospodarki narodowej, po uwzględnieniu własnych potrzeb tego przedsiębiorstwa.
+Art. 28 ust. 2 | Minister Finansów, na wniosek dyrektora Polskiego Monopolu Loteryjnego, określa część zysku przeznaczoną na cele społeczne i rozwój gospodarki narodowej.
+Art. 29 | W przedsiębiorstwach państwowych prowadzących terenowe gry liczbowe terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego określa część zysku osiągniętego przez te przedsiębiorstwa, która ma być przeznaczona na cele społeczne i rozwój gospodarki narodowej, po opodatkowaniu zweryfikowanego zysku i odliczeniu dywidendy oraz uwzględnieniu własnych potrzeb przedsiębiorstwa.
+Art. 30 | W Państwowym Przedsiębiorstwie „Totalizator Sportowy” wprowadza się obligatoryjne obciążenie na rzecz Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, wynoszące 26% kwoty osiągniętego przychodu z zawartych zakładów.
+Art. 31 ust. 1 | Znosi się stosowanie rachunku wyrównawczego cen wewnętrznych na wyroby jednorodne, z wyjątkiem węgla kamiennego i energii elektrycznej.
+Art. 31 ust. 2 | Istniejące saldo rachunku, o którym mowa w ust. 1, należy rozliczyć z funduszem przedsiębiorstwa, które ten rachunek prowadziło. Takiemu samemu rozliczeniu podlega saldo rachunku w przypadku prowadzenia go w zrzeszeniach, z tym że przeznacza się je na fundusze przedsiębiorstw.