--- a/DU/1984/268 Dz.U. 2001 nr 81 poz. 875 (2001-08-22)
+++ b/DU/1984/268 Dz.U. 2002 nr 200 poz. 1680 (2003-01-01)
@@ -1,33 +1,26 @@
-Art. 1 ust. 1 | Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają określone w ustawie grunty gospodarstw rolnych.
-Art. 1 ust. 2 | Za gospodarstwo rolne dla celów podatku rolnego uważa się obszar użytków rolnych, lasów i gruntów leśnych, gruntów pod stawami oraz gruntów pod zabudowaniami związanymi z prowadzeniem tego gospodarstwa o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu:
-Art. 1 ust. 2 pkt 1 | osoby fizycznej lub osoby prawnej,
-Art. 1 ust. 2 pkt 2 | jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
-Art. 1 ust. 2 pkt 3 | dwóch lub więcej osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących wspólną gospodarkę rolną.
-Art. 1 ust. 3 | Przez wspólną gospodarkę rolną rozumie się wspólne prowadzenie gospodarstwa rolnego, a w szczególności wspólne dokonywanie upraw i zbiorów oraz zaspokajanie potrzeb z przychodów uzyskiwanych z tego gospodarstwa jako całości.
-Art. 1 ust. 4 | (skreślony).
-Art. 1 ust. 5 | (skreślony).
-Art. 2 | Nie podlegają opodatkowaniu grunty:
-Art. 2 pkt 1 | pod jeziorami i wodami płynącymi, grunty, na których mieszczą się zbiorniki wody służące do zaopatrzenia ludności w wodę, oraz grunty pod wałami przeciwpowodziowymi,
-Art. 2 pkt 2 | uznane za nieużytki,
-Art. 2 pkt 2 lit. a | art. 6 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 1990 r.,
-Art. 2 pkt 2 lit. b | art. 32 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania, która weszła w życie z mocą od dnia 1 stycznia 1992 r.
-Art. 2 pkt 3 | pod lasami i zarejestrowanymi parkami,
-Art. 2 pkt 4 | zajęte na prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza,
-Art. 2 pkt 5 | stanowiące działki przyzagrodowe członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, którzy osiągnęli wiek emerytalny bądź są inwalidami I lub II grupy.
-Art. 3 ust. 1 | Obowiązek podatkowy w podatku rolnym ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących w dniu 1 stycznia roku podatkowego właścicielami lub samoistnymi posiadaczami gospodarstw rolnych.
-Art. 3 ust. 2 | (skreślony).
-Art. 3 ust. 3 | Obowiązek podatkowy, o którym mowa w ust. 1, ciąży na osobach prawnych oraz państwowych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej również wtedy, gdy są one posiadaczami zależnymi.
-Art. 3 ust. 4 | Jeżeli gospodarstwo rolne stanowi współwłasność małżonków lub odrębną własność każdego z nich, obowiązek podatkowy ciąży łącznie na obojgu małżonkach.
-Art. 3 ust. 5 | (skreślony).
-Art. 3 ust. 6 | Obowiązek podatkowy w podatku rolnym ciąży także na osobach fizycznych, osobach prawnych oraz na jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, które gospodarują na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy na podstawie zawartej umowy lub bezumownie, z tym że obowiązek podatkowy w podatku rolnym rozpoczyna się z dniem 1 stycznia tego roku, w którym objęto grunty w zagospodarowanie, a jeżeli objęcie nastąpiło po żniwach - z dniem 1 stycznia roku następnego. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem tego roku, w ciągu którego ustało gospodarowanie, a jeżeli gospodarowanie ustało przed żniwami - z końcem roku poprzedniego.
-Art. 3 ust. 7 | Jeżeli grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego zostały wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, obowiązek podatkowy ciąży na dzierżawcy.
+Art. 1 | Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
+Art. 2 ust. 1 | Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
+Art. 2 ust. 2 | Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.
+Art. 3 ust. 1 | Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:
+Art. 3 ust. 1 pkt 1 | właścicielami gruntów, z zastrzeżeniem ust. 2,
+Art. 3 ust. 1 pkt 2 | posiadaczami samoistnymi gruntów,
+Art. 3 ust. 1 pkt 3 | użytkownikami wieczystymi gruntów,
+Art. 3 ust. 1 pkt 4 | posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
+Art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a | wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego albo b) jest bez tytułu prawnego, z wyjątkiem gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie Lasów Państwowych; w tym przypadku podatnikami są odpowiednio jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i Lasów Państwowych.
+Art. 3 ust. 2 | Jeżeli grunty znajdują się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego ciąży na posiadaczu samoistnym.
+Art. 3 ust. 3 | Jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca.
+Art. 3 ust. 4 | Jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały wniesione do spółdzielni produkcyjnej jako wkład gruntowy, podatnikiem podatku rolnego jest spółdzielnia produkcyjna.
+Art. 3 ust. 5 | Jeżeli grunty, o których mowa w art. 1, stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowią odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach (posiadaczach), z zastrzeżeniem ust. 6.
+Art. 3 ust. 6 | Jeżeli grunty, o których mowa w ust. 5, stanowią gospodarstwo rolne, obowiązek podatkowy ciąży na tej osobie będącej współwłaścicielem (posiadaczem), która to gospodarstwo prowadzi w całości.
Art. 3a | Obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3, nie dotyczy:
Art. 3a pkt 1 | Skarbu Państwa,
Art. 3a pkt 2 | gmin.
-Art. 4 ust. 1 | Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi liczba hektarów przeliczeniowych.
-Art. 4 ust. 2 | Liczbę hektarów przeliczeniowych ustala się na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji gruntów oraz zaliczenia do okręgu podatkowego.
-Art. 4 ust. 3 | Przeliczeniu na hektary przeliczeniowe podlegają grunty pod zabudowaniami, w tym również pod obiektami służącymi do prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym.
-Art. 4 ust. 4 | Ustala się 4 okręgi podatkowe, do których zalicza się gminy, miasta oraz dzielnice w miastach w zależności od warunków ekonomicznych i produkcyjno-klimatycznych.
+Art. 4 ust. 1 | Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi:
+Art. 4 ust. 1 pkt 1 | dla gruntów gospodarstw rolnych - liczba hektarów przeliczeniowych ustalana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego,
+Art. 4 ust. 1 pkt 2 | dla pozostałych gruntów - liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
+Art. 4 ust. 2 | (uchylony)
+Art. 4 ust. 3 | (uchylony)
+Art. 4 ust. 4 | Ustala się 4 okręgi podatkowe, do których zalicza się gminy oraz miasta w zależności od warunków ekonomicznych i produkcyjno-klimatycznych.
Art. 4 ust. 5 | Ustala się następujące przeliczniki powierzchni użytków rolnych:
Art. 4 ust. 6 | Sady przelicza się na hektary przeliczeniowe według przeliczników określonych w ust. 5 dla gruntów ornych, z tym że do sadów klasy III i IV stosuje się odpowiednio przeliczniki dla klasy IIIa i IVa.
Art. 4 ust. 7 | Grunty pod stawami zarybionymi bez względu nr miejsce położenia przelicza się na hektary przeliczeniowe według następujących przeliczników:
@@ -37,37 +30,59 @@
Art. 5 ust. 1 | Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w drodze rozporządzenia zalicza każdą gminę, miasto oraz dzielnicę miasta do jednego z czterech okręgów podatkowych, kierując się kryteriami określonymi w art. 4 ust. 4.
Art. 5 ust. 2 | Wojewoda na wniosek rady gminy może w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych wypadkach zaliczyć niektóre gminy do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, jednakże nie może to spowodować zmniejszenia liczby hektarów przeliczeniowych dla tego województwa o więcej niż 1,5%.
Art. 5 ust. 3 | Rada gminy może w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych wypadkach zaliczyć niektóre wsie do innego okręgu podatkowego niż określony dla gminy, na podstawie upoważnień zawartych w ust. 1 i 2, jednakże nie może to spowodować zmniejszenia liczby hektarów przeliczeniowych dla tej gminy o więcej niż 1,5%.
-Art. 6 ust. 1 | Podatek rolny z 1 ha przeliczeniowego wynosi:
-Art. 6 ust. 1 pkt 1 | za I półrocze roku podatkowego - równowartość pieniężną 1,25 q żyta, obliczoną według średniej ceny skupu żyta za IV kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy,
-Art. 6 ust. 1 pkt 2 | za II półrocze roku podatkowego - równowartość pieniężną 1,25 q żyta, obliczoną według średniej ceny skupu żyta za II kwartał tego roku.
+Art. 6 ust. 1 | Podatek rolny za rok podatkowy wynosi:
+Art. 6 ust. 1 pkt 1 | od 1 ha przeliczeniowego gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 - równowartość pieniężną 2,5 q żyta,
+Art. 6 ust. 1 pkt 2 | od 1 ha gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 - równowartość pieniężną 5 q żyta - obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
Art. 6 ust. 2 | Średnie ceny skupu, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie 30 dni po upływie kwartału.
Art. 6 ust. 3 | Rady gmin są uprawnione do obniżenia cen skupu określonych w ust. 2, przyjmowanych jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy.
Art. 6a | Osoby prawne i państwowe jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej są obowiązane obliczać i odprowadzać podatek rolny - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy ze względu na miejsce położenia gruntów.
Art. 6b | Rada gminy może zarządzać pobór podatku rolnego od innych osób i jednostek niż wymienione w art. 6a w drodze inkasa oraz określać inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.
+Art. 6c ust. 1 | Osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym), z zastrzeżeniem ust. 2.
+Art. 6c ust. 2 | Łączne zobowiązanie pieniężne należne od przedmiotów opodatkowania stanowiących współwłasność lub znajdujących się w posiadaniu dwóch lub więcej osób fizycznych ustala się w odrębnej decyzji (nakazie płatniczym), który wystawia się na któregokolwiek ze współwłaścicieli (posiadaczy). Jeżeli gospodarstwo rolne prowadzi w całości jedna z tych osób, nakaz płatniczy wystawia się na tę osobę.
Art. 12 ust. 1 | Zwalnia się od podatku rolnego:
-Art. 12 ust. 1 pkt 1 | użytki rolne klasy V, VI i VIz,
+Art. 12 ust. 1 pkt 1 | użytki rolne klasy V, VI i VIz oraz grunty zadrzewione i zakrzewione ustanowione na użytkach rolnych,
Art. 12 ust. 1 pkt 2 | grunty położone w pasie drogi granicznej,
Art. 12 ust. 1 pkt 3 | grunty orne, łąki i pastwiska objęte melioracją - w roku, w którym uprawy zostały zniszczone wskutek robót drenarskich,
-Art. 12 ust. 1 pkt 4 | grunty nabyte w drodze kupna na utworzenie nowego lub powiększenie już istniejącego gospodarstwa oraz grunty Państwowego Funduszu Ziemi objęte w trwałe zagospodarowanie - na okres 5 lat,
-Art. 12 ust. 1 pkt 5 | grunty powstałe z zagospodarowania nieużytków - na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania,
-Art. 12 ust. 1 pkt 6 | grunty otrzymane w drodze wymiany lub scalenia - na 1 rok następujący po roku, w którym dokonano wymiany lub scalenia gruntów,
-Art. 12 ust. 1 pkt 7 | użytki rolne, na których zaprzestano produkcji rolnej - na okres nie dłuższy niż 3 lata.
-Art. 12 ust. 2 | Okres zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, liczy się od roku podatkowego następującego po roku, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub przyjęcia gruntów w trwałe zagospodarowanie.
-Art. 12 ust. 3 | Po upływie okresu zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, 5 i 6, stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku podatkowym o 75% i w drugim roku o 50%.
-Art. 12 ust. 4 | W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
-Art. 12 ust. 5 | Ulgi z tytułu nabycia gruntów z Państwowego Funduszu Ziemi w drodze kupna nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.
-Art. 12 ust. 6 | Za trwałe zagospodarowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i ust. 5, uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie na okres nie krótszy niż 10 lat.
-Art. 12 ust. 7 | Rady gmin określają w drodze uchwały tryb i szczegółowe warunki zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 7.
+Art. 12 ust. 1 pkt 4 | grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
+Art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a | będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
+Art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b | będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
+Art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. c | wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie,
+Art. 12 ust. 1 pkt 5 | grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków - na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania,
+Art. 12 ust. 1 pkt 6 | grunty gospodarstw rolnych otrzymane w drodze wymiany lub scalenia - na 1 rok następujący po roku, w którym dokonano wymiany lub scalenia gruntów,
+Art. 12 ust. 1 pkt 7 | grunty gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej, z tym że zwolnienie może dotyczyć nie więcej niż 20% powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego, lecz nie więcej niż 10 ha - na okres nie dłuższy niż 3 lata, w stosunku do tych samych gruntów,
+Art. 12 ust. 1 pkt 8 | użytki ekologiczne,
+Art. 12 ust. 1 pkt 9 | grunty zajęte przez zbiorniki wody służące do zaopatrzenia ludności w wodę,
+Art. 12 ust. 1 pkt 10 | grunty pod wałami przeciwpowodziowymi i grunty położone w międzywalach,
+Art. 12 ust. 1 pkt 11 | grunty wpisane do rejestru zabytków, pod warunkiem ich zagospodarowania i utrzymania, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków,
+Art. 12 ust. 1 pkt 12 | grunty stanowiące działki przyzagrodowe członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, którzy:
+Art. 12 ust. 1 pkt 12 lit. a | osiągnęli wiek emerytalny,
+Art. 12 ust. 1 pkt 12 lit. b | są inwalidami zaliczonymi do I albo II grupy,
+Art. 12 ust. 1 pkt 12 lit. c | są niepełnosprawnymi o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
+Art. 12 ust. 1 pkt 12 lit. d | są osobami całkowicie niezdolnymi do pracy w gospodarstwie rolnym albo niezdolnymi do samodzielnej egzystencji.
+Art. 12 ust. 2 | Od podatku rolnego zwalnia się również:
+Art. 12 ust. 2 pkt 1 | szkoły wyższe, wyższe szkoły zawodowe oraz wyższe szkoły wojskowe,
+Art. 12 ust. 2 pkt 2 | szkoły, placówki, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli - publiczne i niepubliczne oraz organy prowadzące te szkoły, placówki i zakłady z tytułu zarządu, użytkowania lub użytkowania wieczystego gruntów,
+Art. 12 ust. 2 pkt 3 | placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,
+Art. 12 ust. 2 pkt 4 | prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej w zakresie gruntów zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem gruntów znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej,
+Art. 12 ust. 2 pkt 5 | jednostki badawczo-rozwojowe.
+Art. 12 ust. 3 | Okres zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy.
+Art. 12 ust. 4 | Jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe zagospodarowanie do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha.
+Art. 12 ust. 5 | W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
+Art. 12 ust. 6 | Po upływie okresu zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, 5 i 6, stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.
+Art. 12 ust. 7 | Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w drodze umowy sprzedaży nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.
+Art. 12 ust. 8 | Za trwałe zagospodarowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 oraz ust. 3, 4 i 7, uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie na okres nie krótszy niż 10 lat.
+Art. 12 ust. 9 | Rada gminy określa, w drodze uchwały, tryb i szczegółowe warunki zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 7.
Art. 13 ust. 1 | Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:
-Art. 13 ust. 1 pkt 1 | budowę lub modernizację budynków inwentarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
+Art. 13 ust. 1 pkt 1 | budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
Art. 13 ust. 1 pkt 2 | zakup i zainstalowanie:
Art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. a | deszczowni,
Art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. b | urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,
Art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. c | urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
Art. 13 ust. 2 | Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.
Art. 13 ust. 3 | Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat.
+Art. 13 ust. 3a | Kwota ulgi inwestycyjnej jest odliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny odliczają, określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego.
Art. 13 ust. 4 | Podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego nie wykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na inne cele niż określone w ust. 1.
-Art. 13 ust. 5 | Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, określi tryb postępowania przy stosowaniu ulg inwestycyjnych.
+Art. 13 ust. 5 | (uchylony)
Art. 13a ust. 1 | Przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych:
Art. 13a ust. 1 pkt 1 | żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową lub długotrwałe przeszkolenie wojskowe,
Art. 13a ust. 1 pkt 2 | osób spełniających zastępczo obowiązek służby wojskowej w formie skoszarowanej
@@ -75,7 +90,7 @@
Art. 13a ust. 2 | Przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych członków rodzin osób wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2, które bezpośrednio przed powołaniem do służby pracowały w tych gospodarstwach, stosuje się ulgę w podatku rolnym w wysokości 40%.
Art. 13a ust. 3 | Ulgi określone w ust. 1 i 2 przysługują, jeżeli służba trwała co najmniej 9 miesięcy.
Art. 13b ust. 1 | Podatek rolny od gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich obniża się o 30% dla gruntów klas I, II, IIIa, III i IIIb, a o 60% dla gruntów klas IVa, IV i IVb.
-Art. 13b ust. 2 | Za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich uważa się miejscowości, w których co najmniej 50% użytków rolnych jest położonych powyżej 350 m nad poziomem morza. Wykaz tych miejscowości dla województwa ustala terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego.
+Art. 13b ust. 2 | Za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich uważa się miejscowości, w których co najmniej 50% użytków rolnych jest położonych powyżej 350 m nad poziomem morza. Wykaz tych miejscowości w danym województwie ustala wojewoda.
Art. 13c ust. 1 | W razie wystąpienia klęski żywiołowej, która spowodowała istotne szkody w budynkach, ziemiopłodach, inwentarzu żywym lub martwym albo w drzewostanie, przyznaje się podatnikom ulgi w podatku rolnym przez zaniechanie jego ustalania albo poboru w całości lub w części, w wysokości zależnej od rozmiarów strat spowodowanych klęską w gospodarstwie rolnym.
Art. 13c ust. 2 | Przy przyznawaniu ulg i ustalaniu ich wysokości uwzględnia się wysokość otrzymanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia ustawowego.
Art. 13c ust. 3 | Ulgę przyznaje się za ten rok podatkowy, w którym klęska miała miejsce; jeżeli klęska miała miejsce po zapłaceniu podatku za dany rok, ulgę stosuje się w następnym roku podatkowym.
@@ -84,6 +99,7 @@
Art. 16 ust. 1 | Ulgi w podatku gruntowym, przyznane na podstawie dotychczasowych przepisów, stosuje się do czasu ich wykorzystania, jednak przez okres nie dłuższy niż określony w tych przepisach.
Art. 16 ust. 2 | Ulgi przyznane na podstawie przepisów ustawy o podatku wyrównawczym stosuje się do czasu ich wykorzystania.
Art. 17 | Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podatku gruntowym, rozumie się przez to podatek rolny.
+Art. 17a | Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podatniku podatku rolnego, należy przez to rozumieć właściciela, posiadacza samoistnego, użytkownika wieczystego lub posiadacza gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy.
Art. 18 | Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów na podstawie danych statystycznych ogłasza w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku wysokość przeciętnego dochodu z pracy w rolnictwie nie uspołecznionym z 1 ha przeliczeniowego. Dochód w tej wysokości przyjmuje się dla celów ustalania uprawnień do świadczeń socjalnych rolników i członków ich rodzin od daty przyznania tych świadczeń przez okres roku.
Art. 19 | Tracą moc:
Art. 19 pkt 1 | ustawa z dnia 11 listopada 1965 r. o rozszerzeniu uprawnień gromadzkich rad narodowych w zakresie podatkowym oraz o usprawnieniu w gromadach wymiaru i poboru podatków i innych należności pieniężnych,